Wat voor effect heeft magnetisme op vuur?

Als je een vlam tussen 2 magneten zet (trekken en duwen) wat heeft dit dan voor effect? Of juist niet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3K
Erna55
3 jaar geleden
Steek een kaarsje aan en pak 2 magneten. Probeer het maar uit.

Antwoorden (3)

Het magnetisch veld tussen twee magneten heeft alleen invloed op ferro-metalen en niet op vuur (hete gassen).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heeft dat magnetische veld tussen 2 magneten dan geen enkel effect op bijvoorbeeld subatomische deeltjes in de atomen van die hete gassen? Bijvoorbeeld in de hete gassen afkomstig uit een vlam van een kaars?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@MiniMeMiniLife
Een kaarsenvlam betstaat uit hete CO2 (kooldioxide) en waterdamp en daarbij nog roet (koolstof). Dit heeft niets met ferromagnetische te maken. Ik denk niet dat het zin heeft om hier verder op in te gaan, want ik weet ook niet in hoeverre jij je een voorstelling maakt van subatomaire deeltjes.
Het is mogelijk. Een vlam bestaat uit geïoniseerde atomen uit je brandstof, dus het is geen verrassing dat als je een negatieve lading toevoegt, deze er toe zal worden aangetrokken (aangezien er een netto verlies van elektronen is).

Zie video in bron.
erotisi
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Super, dit antwoord zocht ik
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dan is het zeker zo dat het effect alleen te zien is met 'hele' gevoelige apparatuur, en al helemaal niet met een paar matige magneetjes en het blote oog.
Of wel?
Thecis
3 jaar geleden
Een goede uitkomst, maar met een totaal verkeerde beredenatie. Ik wist het niet, maar een magneet heeft invloed op de vlam.
1. Er wordt koolstof gevormd wat geladen kan zijn
2. Er zijn nog tussenproducten in de vlam die geioniseerd zijn.
3. Zuurstof in de lucht is paramagnetisch. Er wordt géén negatieve lading toe gevoegd. Hoe dan? Er is geen spanningsbron aanwezig of iets dergelijks. Ook gaan er netto geen elektronen verloren. Totale onzin. Je gaat geen schok krijgen wanneer je de kaars aan raakt. Er is tijdelijk een herverdeling vd elektronen. Maar behoud van lading blijft (zie je ook aan de verbrandingsreactie in het begin van het filmpje). Dus correct antwoord maar verkeerde onderbouwing (waardoor ik twijfel of het achterliggende idee begrepen wordt).
Thecis
3 jaar geleden
@minnimeminilife
Dit gaat om zeer sterke magneten. Dat zie je ook aan de demo met de beeldbuis. Met een gewone magneet ga je deze effecten niet zien.
Er treed het z.g. “Zeemaneffect” op, je kunt het licht er mee polariseren.