Dat hangt af van de soort ijzeren kern die je gebruikt.
Als je een weekijzeren kern hebt is die vrij snel magnetisch (uurtje gelijkstroom bv 12 volt), maar het magnetisme is hij ook snel weer kwijt.
Een hardstalen kern kan je langdurig magnetisch maken. Ik zou hem dan zeker enkele uren aan de gelijkstroom laten liggen. Let wel op, dat je in de draad genoeg weerstand hebt zodat hij niet oververhit raakt of b.v. de accu gaat koken.