Als je twee voertuigen aan elkaar last, gaan deze dan sneller?

Mijn vrienden en ik zijn op een vraag gekomen, waar we niet over uit kunnen komen. Als je twee voertuigen (auto’s, brommers, bussen) aan elkaar last, dus met elkaar verbindt, gaan ze dan sneller? Of gaan ze net zo snel als los van elkaar? Trekken ze sneller op? We komen er maar niet uit.
En met aan elkaar lassen bedoel ik bijvoorbeeld naast of achter elkaar, met een bepaalde constructie. Dat ze helemaal met elkaar verbonden zijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Normaal gezien kun je 2 krachten in dezelfde richting bij elkaar optellen. Bijvoorbeeld als je met 2 mensen een auto vooruit probeert te duwen waarbij iedere persoon een kracht van 50N levert, dan is de totale duwkracht 100N. Snelheid is echter geen kracht. Als je twee voertuigen aan elkaar verbindt, zal een voertuig die sneller rijdt dan het andere voertuig het voertuig inderdaad meetrekken en sneller laten rijden. Alleen heb je doordat er dan meer banden in contact staan met de weg wel meer wrijvingsweerstand wat het geheel een beetje afremt. Maar de snelheden van beide voertuigen kunnen niet bij elkaar worden opgeteld zoals in het voorbeeld hierboven. Echter, als je twee voertuigen aan elkaar maakt en zonder aandrijving van een berg of heuvel af laat rijden zal er wel degelijk een verschil zijn tussen een enkel voertuig of beide voertuigen aan elkaar. Dit komt omdat je dan te maken hebt met een grotere totale massa waardoor er meer versnelling is. Wel heb je ook hier weer een iets grotere weerstandskracht.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, het is voor jullie zelf misschien ook erg interessant om hier op internet meer over te lezen als je erin geïnteresseerd bent. Een leuk beginnetje zouden de eerste, tweede en derde wet van Newton kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Wat betreft de heuvel, er is inderdaad een grote totale massa, de versnelling is echter hetzelfde, namelijk 9.81 m/s2. Zwaartekracht zeg maar.
Wat wel zo is, is dat de ratio weerstand / massa anders is waardoor iets met een grotere massa meer snelheid zal hebben. Wat betreft de weerstand in het algemeen, de rolweerstand moet je zeker niet verwaarlozen, maar bij hoge snelheden zal de luchtweerstand het grootste deel van de weerstand voor z'n rekening nemen.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik zie het verschil rolweerstand niet. Of je nu 2x4 banden hebt of 1x8 banden. Verschil zal er denk ik idd alleen zijn (in luchtweerstand) als je auto ACHTERelkaar last. Maar volgens mij is dat dan nog (bijna) niks anders de twee auto's die heel dicht achter elkaar rijden.
De snelheid van de auto is (kort door de bocht) het resultaat van het vermogen van de motor om een bepaalde massa te verplaatsen. Als je je auto verzwaart door b.v. lading meet te nemen zal hij ook minder snel kunnen. Als je je auto lichter maakt kun je juist sneller.

Wanneer je 2 auto's aan elkaar last heb je nog steeds evenveel vermogen en eventueel massa om te verplaatsen. Er zal dus geen (top)snelheidsverschil zijn.
Wel is de constructie minder ideaal qua wegligging waardoor de rijweerstand flink toe zal nemen. In de praktijk ligt je snelheid daardoor waarschijnlijk flink lager.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Ik volg je hele antwoord, tot de laatste zin. Ook dus bij dit antwoord, wat maakt het nu uit of 2x4 banden hebt, of 1x8 banden. Fantaseer dit voor je:
We laten twee auto's op een weg rijden. Op magische wijze kunnen we steeds de auto's met wat staven aan elkaar vastlassen.
De staven zitten OOK aan de auto's als ze niet vastgelast zijn. (of je stelt je voor de zelf lasstaven geen luchtweerstandsinvloed hebben.)
We blijven constant gas geven. We rijden 100km/u zonder gelast te zijn.
We lassen ze vast.
-Volgens jou: snelheidverlies (of we moeten het gas harder in trappen).
-Ik zeg, je merkt niks aan de snelheid.

Rijweerstand is vrijwel identiek.
LeonardN
3 jaar geleden
Ahhh, ik snap em!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Wat ik met name bedoel is dat wanneer je 2 standaard voertuigen aan elkaar last, dat dan de stuurinrichting niet meer goed functioneert. Daardoor gaan de banden wringen en leveren zo extra weerstand op. In het theoretische geval, wanneer alle wielen perfect parallel uitgelijnd zijn, de weg perfect vlak is én er alleen rechtuit gereden wordt, dan zal er inderdaad weinig verschil zijn. Echter is de praktijk zelden zo ideaal. Vandaar mijn opmerking.
Thecis
3 jaar geleden
Als alles ideaal is, zal je wellicht een hoger vermogen hebben. Wat een iets grotere topsnelheid zal opleveren. als je vermogen x2 gaat, is je max snelheid circa 19% hoger (puur vanwege luchtweerstand). Heel simpel gezegd, vele andere dingen buiten beschouwing laten.
LeonardN
3 jaar geleden
@Thecis Ik snap je laatste reactie niet. Het lijkt of je een soort stelregel aanhaalt van wat er gebeurt als je een 100 pk motor vervangt, voor een 200 pk motor in 1 auto van 3000 kilo.
(aangenomen dat de motoren dus dezelfde massa hebben).
De vraag gaat in mijn ogen over een auto met zeg een van massa 3000 kilo en 100 pk, en die dan plakken aan een auto van 100 pk en 3000 kilo. Wat een object van 200 pk en 6000 kilo oplevert.
Dubbel vermogen, dubbele massa, netto geen verschil. (luchtweerstand niet meegenomen, als je ze stijf achter elkaar zou lassen). "vele andere dingen buiten beschouwing laten."
Zoals de verdubbeling van massa?
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Ja, ik heb een boel dingen buiten beschouwing gelaten. Dat klopt. Het punt was dat een 2x zo groot vermogen leidt tot een 19% hogere snelheid. Alle andere zaken buiten beschouwing gelaten. Dat was mijn bijdrage.