Is +4 een lager oxidatiegetal dan -3?

Als je het laatste oxidatiegetal van een atoom in verschillende stoffen moet bepalen is dat dan het hoogste getal? Ik vind dit heel verwarrend. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

NEEN, oxidatiegetal van 4 is hoger, maakt niet uit of het + of - is.
Het oxidatiegetal of bindingsvermogen van een element geeft het aantal elektronen aan dat een atoom opneemt of afgeeft wanneer het overgaat naar de ionogene vorm.
Voorbeeld: het element Chroom komt voor als CrCl3, maar b.v. ook in kaliumdichromaat K2Cr2O7
Chloor heeft de hoogste electronegativiteitswaarde en is dus 1-; zodoende is het oxidatiegetal van de Cr 3+
Omdat Kalium altijd 1+ is en Zuurstof door zijn hoge electronegativiteitswaarde 2- moeten de twee Chroomatomen samen 12+ zijn dus het oxidatiegetal is dan 6+ (daarom is dichromaat een sterke oxidator).
Toegevoegd op 09 juni 2020 20:52: tekst