Waarom koos Schrödinger een kat?

Eén van de beroemdste spelers in de quantumfysica is waarschijnlijk wel Schrödingers kat.

Waarom koos Schrödinger juist een kat voor zijn gedachtenexperiment, en geen ander dier?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral niet als de kist gesloten blijft.

Antwoorden (5)

Er is (voor zover ik weet) niets bekend over de reden die Schrödinger had om een kat te kiezen voor zijn gedachten-experiment (wellicht is er een vertakking waar men spreekt van Schrödinger's Dog, of zelfs Schrödinger's Ant).

Wellicht is hij opgegroeid met een kat thuis en heeft hem dit onbewust tot zijn keuze gedreven (Freud).

Wellicht ook haatte hij katten en nam hij in gedachten wraak (weer Freud).

Wellicht zag hij de kat als het meest onvoorspelbare huisdier, wat goed bij zijn experiment pastte.

Of hij nam het eerste het beste beest met een korte naam dat hem te binnen schoot.
rose
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
In het laatste geval zou hij eerder een Hund hebben gekozen dan een Katze.     ;-)
rose
13 jaar geleden
Ja, mooi. Hoewel de voertaal onder natuurkundigen vermoedelijk toch engels was...
Die kwam toevallig het eerst op zijn imaginaire weg, en zijn kist wat het juiste formaat voor de poes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat wordt gezien als een eigenzinnig en raadselachtig dier.
Daarom worden zwarte katten met heksen en toverij geassocieerd en had de kat naast de functie van tempelbewakers (Siamese katten) en katten met bijzondere eigenschappen "Heilige "Birmaan"al iets met het paranormale.
Misschien dat Schrodinger een handzaam dier met een eigen (aardig) karakter gekozen heeft om daarmee te laten zien dat zelfs de natuur zich zou zetten naar de menselijke keuze, wiens handelen zou beslissen dat de kat dood of levend was.
Iedereen met een kat weet hoe moeilijk dat dier tot iets te zetten is wat het niet wil.!!
Een gehoorzame kat zou ons zeer verbazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hou je vast, hier is mijn theorie

hij koos een kat omdat een kat al eeuwen tot de verbeelding spreekt.

Het gedrag van katten heeft iets geheimzinnigs en de oude Egyptenaren beschouwden de kat als heilig.
Bij de romeinen was de kat het symbool van vrijheid.
weer later werd de kat in relatie gebracht met hekserij en zwarte magie
amigo
13 jaar geleden
Ik heb met belangstelling het artikel van wikipedia gelezen over het experiment met Schrodingers Kat. Het artikel eindigt als volgt:
citaat: Logischerwijs is er voor de kat geen enkele onzekerheid of hij nog leeft of dood is. Onzekerheid zit dus alleen in de waarnemer.
Daaruit concludeer ik dat men ervan uitgaat dat de kat bewustzijn heeft na de (eventuele) dood.
Daarbij in gedachten houdend dat een kat 9 levens heeft is het duidelijk waarom Schrodinger een kat koos;
de kat is het enige dier waarmee hij hetzelfde experiment een aantal keren kan herhalen, hoe het ook uitvalt.
;-)