Waarom wordt mijn luchtvochtigheid steeds weer minder als ik mijn luchtbevochtiger heb ingesteld?

Als ik mijn luchtbevochtiger heb ingesteld op 55% gaat hij het naar 55% brengen, over 10 minuten staat er dat het ineens 50% is, de luchtbevochtiger springt dan weer aan. Waarom gaat mijn luchtvochtigheid steeds naar beneden? De hygrometer zit 5 centimeter achter de luchtbevochtiger aangesloten op de bevochtiger.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
TurfGraver
3 jaar geleden
Dat is toch juist het doel van dat ding?
Luchtvochtigheid is afhankelijk van omstandigheden (vocht, temperatuur en druk).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, klopt, maar ik wou weten waarom mijn luchtvochtigheid zo snel achteruit gaat. Als ik mijn luchtbevochtiger een uur uit zet, dan staat hij van 55% naar 35% soms wel.

Antwoorden (2)

Je luchtvochtigheid wil zich continu aanpassen aan de omstandigheden (ventilatie, verwarming etc). Als je het erg vochtig maakt, dan zal dat vocht ergens anders worden geabsorbeerd of via ventilatie naar buiten verdwijnen.
Vergelijk het met een verwarming: als je die aan zet, wordt het warmer in je huis tot de ingestelde temperatuur. Maar als de verwarming dan uit staat dan koelt het weer langzaam af, zodat de verwarming na verloop van tijd weer aan springt omdat de thermostaat dit aanstuurt.
3 jaar geleden
Je luchtvochtigheid wordt minder, omdat het buiten een droge lucht is. Als je een gezonde ventilatie hebt in je huis komt er regelmatig buitenlucht naar binnen. Juist afgelopen weken is de buitenlucht erg droog geweest. In mijn huis staat de hygrometer al weken op 40%, juist ook door het droge weer. Je bevochtiger zal dus regelmatig werken om de vochtigheid op peil te houden. Daarbij kan het nog zijn, dat de weergave van de vochtigheid gaat per 5%, zodat hij niet aangeeft van 55% naar 54% naar 53%, maar van 55% naar direct 50%.