Hoe voorkom ik statische schokken na het opstaan van de bank?

Mijn partner blijkt zich flink statisch op te laden bij het opstaan van de bank. Dat geeft een fikse elektrische tik bij het aanraken van een metalen voorwerp, of van mij. Il wil daar graag iets aan doen.

Ik had bedacht het (metalen) wijnrek dat naast de bank staat via een weerstand van 10 MΩ te verbinden met de aarddraad van het stopcontact. Na het opstaan even het wijnrek aanraken zou dan voldoende zijn om geleidelijk, dus zonder schok, te ontladen.

Helaas blijkt zelfs het aanraken van de deurknop van een houten binnendeur al voldoende voor een harde schok. Als zo'n klein en geïsoleerd stukje metaal mijn partner al een schok geeft, zal het wijnrek (geaard via 10 MΩ of 'los') dat waarschijnlijk ook doen.

Welke andere praktische manieren zijn er om mijn partner te vrijwaren van elektrische schokken na het opstaan van de bank?

Cryofiel
3 jaar geleden
8.9K
Thecis
3 jaar geleden
Ik heb zelf van hetzelfde last. in feite is de hele truuk om niet omgeladen te worden. niet opgeladen worden zorgt er voor dat je ook niet ontlaadt. Meestal ligt het aan de materialen die men heeft staan. Een hoogpolig tapijt is berucht. Maar ook verschillende stoffen banken kunnen hiervoor zorgen. Kunststoffen hebben ook de neiging dit te versterken. Mochten jullie katten hebben, let goed op ze. Als ze de vloer vermijden, of bepaalde meubelstukken / het tapijt, heb je waarschijlnijk de boosdoener te pakken. Wat betreft het ontladen, je wil iets hebben met een zo'n laag mogelijke weerstand zodat de overtollige stroom (ophoping van elektronen = statische elektriciteit) weg kan vloeien. Om iemand indirect aan het stopcontact te verbinden (ook al is het de aarde), lijkt me niet het meest veilige. Als er ergens in je stroomnet iets fout gaat, kan je stroom hebben op de aardedraad (heb ik zelf gehad met een elektricien. Aarde niet goed aangesloten en sluiting in de lamp....).
Cryofiel
3 jaar geleden
Houten vloer met daarop een tapijt.
Stoffen bank. Als mijn parter mijn hand vasthoudt tijdens het opstaan, is er geen probleem (ik zit op de andere bank die naast de stoffen bank staat). Als mijn partner de metalen poot van de salontafel (die op het tapijt staat) vasthoudt tijdens het opstaan, is er ook niets aan de hand. Het is wel wat lastig, omdat de salontafel laag is. We hebben twee katten. Die mijden niets. Ze liggen ook graag op de stoffen bank te slapen. Als ik een kat bij de pootjes pak en hem op z'n zij of op z'n rug heen en weer schuif over de stoffen bank, hoor je een flink geknetter. De kat lijkt daar overigens geen last van te hebben
Amadea
3 jaar geleden
Is het niet zo dat het uitmaakt wat voor schoenzolen je draagt? Door in huis niet op rubberzolen te lopen en te zorgen dat je huid niet droog is ontstaat er minder gauw een elektrische lading.
TurfGraver
3 jaar geleden
Check de luchtvochtigheid in je kamer.
Hier nog wat tips:
https://www.esdsite.nl/preventie.html
Thecis
3 jaar geleden
@Cryofiel, Je hebt rare katten! ;-) Als ik dit met mijn katten doe, ben ik mijn leven niet zeker! Maar het geeft wel aan dat de bank gemakkelijk kan zorgen voor statische lading. Het gekke is wel dat jouw partner er geen last van heeft wanneer ze jouw hand vast houdt of de salontafel vast heeft. Dat wil zeggen dat die voorwerpen op dezelfde manier geladen zijn (anders krijg je immers een ontlading). Ik snap het niet helemaal wanneer jouw partner dan wel een schok krijgt. @Amadea, rubber zolen zorgen voor isolatie. Dat kan ook zeker helpen. Het kan zelfs nog i.c.m. bepaalde kleding zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik doe mijn schoenen of pantoffels uit en loop op sokken verder. Dan heb ik er geen last meer van. Krijg vooral stroom als ik b.v. de decoder van de tv handmatig uitzet.
Cryofiel
3 jaar geleden
Schoenzolen blijven - mijn partner heeft favoriete binnenschoenen. De spanning bouwt zich niet op tijdens het gaan zitten, of tijdens het zitten, maar alleen tijdens het opstaan. We kunnen elkaar veilig aanraken wanneer mijn partner op de bank zit. Direct na het opstaan kan dat niet, dan springt de vonk meteen over. Eerst opstaan en dan de salontafel aanraken geeft een fikse schok.
Eerst de salontafel aanraken, dan de salontafel loslaten, dan opstaan, en dan de salontafel aanraken geeft dezelfde fikse schok.
Eerst de salontafel aanraken, dan niet meer loslaten tijdens het opstaan, en de salontafel pas loslaten na te zijn losgekomen van de bank, geeft geen schok, ook niet als de salontafel daarna weer wordt aangeraakt. Het verhaal is hetzelfde als je de salontafel door mij vervangt. Conclusie: de lading bouwt zich enkel op *tijdens* het opstaan, niet daarvoor of daarna.

Antwoorden (2)

Statische spanning bouwt zich op. Wanneer deze meteen weer afgevoerd, als de spanningen nog niet zo hoog zijn, wordt zal dat ongemerkt kunnen.
Dat betekent dat je partner zich meteen aan aarde moet koppelen zodra ze op de bank gaat zitten. Daar zijn standaard oplossingen voor. google maar eens op "esd armband". Of praktischer laat je partner gaan zitten op een esd matje.

Een andere oplossing is proberen te voorkómen dat statische elektriciteit zich opbouwd. Dat kan door rekening te houden met de bekleding van de bank, de kleren die je partner aan heeft en b.v. ook de luchtvochtigheid. (in vochtige lucht bouwt statische elektriciteit zich minder makkelijk op).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Kleed je zoveel mogelijk met katoenen kleding en zeker geen polyester, acryl of andere dunne modieuze stoffen. (Ook katoen kan erg mooi staan). Leg ook een dikke katoenen deken op de bank en loop op blote voeten of katoenen sokkken. Vermijd zoveel mogelijk kunststof in je interieur en probeer de luchtvochtigheid op 60% te houden.