Waar informatie over wat ECN in Petten dagelijks aan radioactief afval loost in zee en het riool?

Ze hebben een hogefluxreactor die het koelwater het basinwater en de lucht in de ruimte onder de koepel waar het personeel werkt radioactief maakt het water wordt besmet met tritium ,de lucht waarin het personeel werkt onder de koepel boven het basin waar vocht verdampt is ook besmet met tritium en word met een installatie zoveel mogelijk ontvocht en dit word ergens naar afgevoerd misschien wel het riool of de zee in via een kmeters lange buis de zee in?
Hoeveel is dat per dag,een halve kubieke meter?
Ik heb eens een vergadering bijgewoond voor omwonenden en geïnteresseerden en daar vragen over gesteld maar de deskundige ging nergens diep op in ik bleef met mijn vragen zitten.
Er is ook een schoorsteen waar Joost mag weten allerlei nare luchtjes weggeloost worden hoogst waarschijnlijk ook radioactief natuurlijk maar wat precies en hoeveel ?
Nergens is daar iets over te vinden op internet.
Ook heb ik tijdens die vergadering gevraagd wat er uiteindelijk met al het basinwater gebeurt als dat te hoog besmet is geraakt met tritium en word weggepompt en vervangen door nieuwe vloeistof,ik kreeg daar geen antwoord op.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Er wordt wel geheimzinnig gedaan over de afvalstroom van de ECN in Petten. Oudere publicaties wijzen op een duidelijke slordigheid in de nucleaire administratie (eerste link).
Wat betreft de Tritium is het stalingsniveau niet heel gevaarlijk (zeer lage stralingsenergie van beta-straling).
Tritium is radioactief (vervalt door bètaverval naar helium-3) met een halveringstijd van ongeveer 12,26 jaar. De laag-energetische elektronen (bètastralen) van tritium dringen niet door de menselijke huid heen. Het is alleen gevaarlijk als het in grote hoeveelheden wordt opgenomen. De lage energie van de straling maakt het ook moeilijk deze te detecteren.