wat is kleur?

ik moet een werkstuk daar over doen maar geen idee wat het is

Toegevoegd na 4 minuten:
ik weet wel wat het is maar waar het vandaan komt wie het heeft verzonen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Heeft u er al eens bij stil gestaan dat kleur een belangrijke rol speelt in ons leven en dat het zelfs onze stemmingen kan beïnvloeden?

Kleuren hebben ook dikwijls een bedoeling: een banaan wordt geel als hij rijp genoeg is om opgegeten te worden; als een verkeerslicht op rood staat, stop je!

Kleuren geven ons informatie en ze zijn nog mooi ook.

Kleur is een natuurkundig verschijnsel. Hoe kleuren ontstaan is niet zo makkelijk uit te leggen. Wanneer licht ergens opvalt, wordt het gebroken en gedeeltelijk gereflecteerd. Wat naar ons oog wordt teruggekaatst, zien wij als kleur. Wanneer zonlicht bijvoorbeeld op een driehoekig prisma geslepen stuk glas valt, dan zien wij tegelijk alle kleuren die voor het menselijk oog zichtbaar zijn.

Een rood papier bijvoorbeeld, kaatst alleen het rode gedeelte van het licht terug en absorbeert alle andere kleuren. Dus zien wij alleen dat rood.

Er zijn stoffen die heel mooi kleuren absorberen, deze noemen we kleurstoffen. Vroeger gebruikte de mens deze kleurstoffen voor zijn rotsschilderingen, nu gebruiken we ze voor vele andere zaken.

VEEL SUCCES MET JE WERKSTUK
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Al het zichtbare van een spectrum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleur ontstaat uit licht. De in het (zon)licht aanwezige kleuren worden door de dingen waar het licht opvalt, geabsorbeerd, opgenomen of gereflecteerd, teruggekaatst.
We zien de dingen in de kleur van het teruggekaatste licht. Zo krijgen gras, bomen, stenen enz. hun kleur door het terugkaatsen van bepaalde lichtkleuren. Als alle lichtkleuren door een voorwerp worden geabsorbeerd, zeggen we dat dat voorwerp zwart is. Een voorwerp is wit als het relatief veel licht terugkaatst. Als er geen licht is, in het donker dus, zijn er geen kleuren te onderscheiden.

Het soort en de hoeveelheid licht kan de kleuren beinvloeden. Kleuren lijken anders bij sterk zonlicht dan bij nevel. Bij het licht van een straatlantaarn lijken ze weer anders dan bij het licht van tl-buizen.

Neonreclame geeft in het donker een heel andere kleurindruk dan in het daglicht.

Kleur kan ook beïnvloed worden door zijn omliggende kleuren.

De natuurkundige Newton ontdekte dat het ‘witte’ daglicht van de zon via een glazen prisma kan worden gesplitst. Omdat de in het zonlicht aanwezige kleuren alle een verschillende brekingshoek hebben, komen de kleuren gesplitst uit het prisma tevoorschijn. Rood heeft de grootste brekingshoek, violette de kleinste. Zo verschijnen met alle tussentinten, de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet; de kleuren die je herkend als die van de regenboog. Ook de regenboog is zichtbaar door deze ‘breking’ van het witte licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Refelectie van licht. Afhankelijk van de frequentie varieert de kleur.
jc54
14 jaar geleden
Licht bestaan uit verschillende kleuren, zoek maar even naar spectrum. De reden dat we kleur als kleur zien is puur omdat een kleur bepaalde lichtstralen absorbeerd en weerkaast naar ons netvlies. klinkt mischien een beetje ingewikkeld maar kan het niet beter omschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleur - Wikipedia!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht is a.h.w. een ketting van pakketjes energie.
Wit licht bevat alle kleuren van de regenboog.
Elke kleur heeft op zijn beurt weer een bepaalde frequentie (zijn eigen specifieke trilling)
Die trilling geeft aan welke kleur er gemaakt wordt de terugkaatsing bepaald wat je ziet.
Kleuren zijn dus niet verzonnen maar ontdekt
Misschien is het handig voor je om de vraag anders te stellen en wel; hoe maak ik een goed werkstuk of waar moet een goed werkstuk aan voldoen, geef wel ff je niveau aan en voor welk vak (bijvoorbeeld bij kunstgeschiedenis komen anderen zaken kijken als wanneer je dit voor natuurkunde moet doen.
In het eerstegeval zo ik meer hetgebruik van kleur in de kunst aan de orde laten komen en in het tweede geval meer over bijvoorbeeld toepassing, wie heeft het ontdekt en wanneer etc.
Stel je zelf relevante vragen aaangepast aan het vak, zoek de antwoorden en schrijf deze op.
Wanneer, waar, wie, waarom, waarmee enz.
Suc6 met je wekstuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast al deze antwoorden, kijk ook eens naar de beleving en werking van kleuren. Johannes Itten kwam heel ver met zijn kleurenleer. Zijn kleurenleer is nog steeds de meest gangbare. In zijn leer wordt duidelijk uitgelegd hoe hij kleuren ervaart en wat hij er vervolgens mee deed.
Zie onderstaande links.

http://www.kunstbus.nl/kunst/kleurenleer.html
http://www.wilmakarels.nl/fotografie/kleuren-kleurenleer.php