Hoe onderzoek je welk water schoner is: kraanwater of mineraalwater?

Ik moet een practicum onderzoek doen hiervoor, dus graag hoe je dit onderzoek uitvoert :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je de definitie van "schoon" niet hebt kan je ook geen onderzoek uitvoeren.
Ga je uit van zuiver H20 (gedestilleerd water) en beschouw je elk opgelost zout als verontreiniging dan komt er iets anders uit dan als je als norm "geschikt drinkwater" hanteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga inderdaad uit van zuiver H20 water, dat was ik vergeten te melden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dmv water koken aantonen dat er minder/meer kalk zit in mineraal water dan kraanwater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat ik stel de vraag wat anders: wat is het verschil tussen mineraalwater en kraanwater en hoe onderzoek ik dat?

Antwoorden (3)

Er zijn machines, die dit kunnen onderzoeken, maar die zijn veel te duur voor een school, dus je zult meerdere onderzoeken moeten doen, aangezien elke stof die in water zit, je er op een andere manier uit moet halen.

Je kan voor bepaalde stoffen een neerslagreactie gebruiken.

Voor eventueel zand kan je het filteren.

Je kan het laten indampen of extraheren.

Wat mij het beste lijkt, is dat je op internet een lijstje zoekt, met stoffen die voorkomen in water, of die het vaakst voorkomen. Hierop zul je dan een passende manier moeten vinden om te onderzoeken hoeveel erin zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ruim 10 jaar wateronderzoek gedaan, op vervuiling, eiwitten geleidbaarheid, oxideerbare stoffen (COD) en analyse van het mineralenspectrum alsmede zuurstof en ander gassen opgelost in water.

Dan loop je eerst tegen de vraag waar je kraanwater vandaan komt, kraanwater in Nederland behoort tot de beste kwaliteit van de wereld maar er zit nog veel in.
Bovendien verschilt de samenstelling van kraanwater in Nederland onderling sterk.
Mineraalwater (ook wel bronwater genoemd, bevat vaak allerhande mineralen (in sporen concentraties) die je in kraanwater niet vindt, sommige bronnen bevatten wat Arseen (Levico Water), veel bronnen bevatten ijzer en andere elementen, die in leidingwater vrijwel afwezig zijn (hiermee bedoel ik Nederlands leidingwater)

Wat Nederlands biedingwater gelukkig wel bevat zijn Ca en Mg gemiddeld ongeveer 200 ppm Ca. Door deze aninonen (de kationen zijn voornamelijk chloriden) heeft water smaak , en bouwstoffen voor ons skelet en oa. de bloedstolling(!!) het in niet gevaarlijk om te drinken en verstoort het osmotisch evenwicht niet wat gedestilleerd water en demiwater wel doen, dit moet je dus NIET drinken.

Aan bronwater wordt wel eens CO2 toegevoegd en dat geeft ook wat (zure) smaak.
Dat zit in leidingwater vrijwel niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over "schoner". Er zitten echter stoffen in kraanwater zoals mineralen, die onontbeerlijk zijn voor onze gezondheid. Mineralen zijn belangrijke componenten voor de gezondheid. Zonder de hulp van mineralen kunnen bijvoorbeeld vitaminen niet functioneren in ons lichaam. Mineralen transporteren zuurstof door ons lichaam. Ze spelen ook een belangrijke rol bij de groei, instandhouding en herstel van weefsels. Mineralen zijn ook betrokken bij het samentrekken van spieren, het functioneren van de zenuwen en bij de energie huishouding.
Je mag dus niet over ‘schoner"spreken als het over deze onmisbare stoffen gaat.

Waarschijnlijk wil je alle stoffen die niet in zuiver water thuishoren vaststellen. Daar heb je een hele hand vol van meet en analyse apparatuur voor nodig. Eerst moet je bij benadering vaststellen wat er zo al niet in beide soorten water zou kunnen zitten.
Om maar eens te beginnen: Het vaststellen van het totaal aan opgeloste vaste stoffen (vaak afgekort TDS) is een maat voor de gecombineerde inhoud van alle anorganische en organische stoffen in een vloeistof in. Daarvoor heb je een microprocessorgestuurde analyse meter nodig waarmee je zaken als de pH-waarde, elektrische geleiding, TDS en de temperatuur kunt vaststellen.
Dan zou je aan een troebelheidsmeter kunnen denken.
Ook moet de hoeveel chloor vastgesteld worden. Hier heb je leuke meetinstrumenten voor.
Dan komen nog hardheid, bacteriën en mineraalgehalte aan de beurt.
Je ziet dat je de beschikking dient te hebben over een zeer uitgebreid laboratorium, speciaal ingericht voor specifiek wateronderzoek.
In het bestek van dit antwoord is het onmogelijk in detail op elke meetmethode/analyse in te gaan.