Ik zal het sterker stellen: (ik neem aan dat je met "gewicht" bedoelt dat er een stuk lood oid aan je touw hangt, niet dat je het bedoelt zoals een natuurkunde leraar het zou zeggen waarmee hij wellicht bedoelt dat het touw niet massaloos van zichzelf is)

Een touw zonder extra gewicht in het midden is NOOIT helemaal recht te trekken. Immers het touw zelf heeft een massa (en heeft dus een gewicht). Dus wat geldt voor een een touw met een loodgewicht van 1 kilogram eraan gehangen, geldt eigenlijk ook voor een touw zonder dat extra gewicht eraan.

Dat komt omdat in het krachtenspel een nul in de berekening verstopt zit (de hoek die het touw moet maken) en je dus een oneindig grote kracht nodig hebt om deze te compenseren. Daarbij maakt het niet uit hoe groot de massa is van het touw OF het extra gewicht wat je eraan hangt.

Kracht = "Gewicht touw" / richting 0
Als je nu iets invult "voor gewicht touw" zie je dat de kracht heel snel HEEL groot wordt. Als je naar 0 wil kom je dus steeds dichter op een oneindig grote kracht waarmee je aan dat touw moet trekken. Om hem tot 0 te trekken heb je een oneindig grote kracht nodig. En dat bestaat niet.

Voor het oog trek je een een draad wel al snel recht. Maar met een laser erlangs zal je altijd een lichte deuk moeten zien.
===
De enige manier om een draad dus echt recht te trekken is hem staande(verticaal) te maken, en niet als een waslijn (horizontaal) te hangen.
===
Het korte antwoord is dus zwaartekracht.
Zwaartekracht zorgt in bijna alle gevallen dat een lijn (die een massa heeft) niet recht te trekken is.
=
===Met dank aan Simonsdochter===

Daarnaast zal je zien dat een touw dus altijd ergens zal knappen lang voordat je naar die theoretische oneindige kracht gaat.
Daarbij maakt het (in mijn ogen) ook weer niet uit hoe sterk dat touw is, immers er is geen bekend touw welke oneindige kracht kan weerstaan.

===

Als je een touw dus horizontaal recht wil trekken heb je nodig:
-Een touw zonder massa. (dat bestaat niet)
OF
-Een touw welke oneindig sterk is, en daarnaast een oneindig sterke kracht die aan dat touw trekt. (en spoiler alert: dat bestaat ook niet)
Toegevoegd op 22 januari 2020 13:37: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de spankracht te groot wordt, want links en rechts van het voorwerp/midden is de spankracht van het touw even groot, zou het touw zelfs knappen.
Het voorwerp aan het touw en de dikte van het touw zijn belangrijk.
Dus als het touw helemaal gespannen zou zijn: knapt het touw.
Thecis
4 jaar geleden
In theorie helemaal gelijk. In de praktijk is het wel te doen als je een zéér licht touw hebt (bijvoorbeeld garen) en het gaat over een korte afstand (bijvoorbeeld 40 cm). Dan krijg je het wel horizontaal.
Maar zodra je touw iets langer wordt, is het ook praktisch gezien onmogelijk. @simonsdochter
Ook helemaal gelijk. Binnen de scheepvaart zie je dit ook wanneer grote tankers de haven in gesleept worden. Al die sleepkabels hangen met een boog onder hun gewicht. Wanneer er een sleeptouw ineens strak gaat staan, gaan er overal letterlijk alarmen af, want dat betekent dat dat touw gaat knappen. En als zoiets los schiet, klapt het met gemak een mens doormidden. + voor het antwoord.
LeonardN
4 jaar geleden
Klopt elk bestaand touw zou knappen, maar ook als je een touw zou maken welke oneindige veel spankracht kan weerstaan, kan je het probleem nog niet oplossen.
Pas als je een denkbeeldig touw neemt welke massaloos/gewichtsloos is kan je hem volledig strak trekken, OF als je oneindige kracht hebt (en dan dat touw idd dat laatste touw ook oneindig sterk moeten zijn). Dat het touw inderdaad zal knappen is enkel de praktische uitkomst van het moeten verhogen van de kracht. "Het voorwerp aan het touw en de dikte van het touw zijn belangrijk."
Dat zie ik niet. Het zal enkel iets langer duren voordat het toch knapt. Ongeacht materiaal en dikte.
Stel je start met:
-wol. Knapt bij 10 Newton (ik roep maar wat). > knapt voordat deze recht is
-nylon. Knapt bij 100 N > knapt voordat deze recht is
-staaldraad 10.000 N > Knapt voordat deze recht is
-welke bestaande draad dan ook > welke getal in Newton wat niet oneindig is > knapt voordat deze recht is
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oeps, plus vergeten.
Nou, ik ben ook geen docent natuurkunde.
Maar dikte staat natuurlijk weer los van het materiaal.
Ik ga uit van touw in de vraag (dik of dun).
Natuurlijk is het ook een verschil in de kracht (in de vraag spierkracht).
LeonardN
4 jaar geleden
@Simonsdochter Wat ik probeer te zeggen is dat je voor deze vraag geen bestaand/echt touw kan verzinnen, zowel in dikte als in materiaal, dat volledig rechtgetrokken kan worden. Ook niet met de sterkste machines of zwaarste contra gewicht.
De enige invloed die materiaal en dikte geven is het moment van breken (of beter de hoeveelheid trekkracht die nodig is).
Maar aangezien dat moment er altijd is, en dat moment altijd valt voor dat we het rechttrekken, maakt het uiteindelijk niets uit, we kunnen het nooit winnen, ongeacht materiaal, ongeacht dikte.
=
Alleen als we fantasiedraden gaan verzinnen met eigenschappen die onbestaanbaar zijn. (analoog)
Op de vraag gaat iedereen dood? Is het antwoord JA.
Gezondheid lijkt wellicht belangrijk, maar is het totaal niet. Gezondheid bepaalt enkel (in bepaalde mate) hoelang je leeft.
Maar is geen (bekend) model van gezondheid om de dood te ontsnappen.
Als we dus door gezond leven 120 of 1000 worden, verandert dat precies niks aan de vraag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het was puur aanvulling op jouw goede antwoord.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Ik heb dus wel een voorbeeld gegeven waarbij je het in de praktijk recht kan trekken. Maar dan wel recht is de praktische zin. Garen is dat voorbeeld. Heel licht en in verhouding extreem sterk.
Echter, wanneer je met zéér gevoelige apparatuur zal gaan meten, kom je er inderdaad achter dat het niet helemaal recht zal zijn. Maar wel voor alle praktische toepassingen. Een andere aanvulling, juist die spankracht kan je ook heel handig gebruiken. Als je auto in een greppel ligt, trek je deze er niet zomaar uit. Bindt een touw aan de auto en aan een boom, en trek er haaks aan, en grote kans dat je de auto wel gemakkelijk uit de greppel krijgt (was ook een natuurkunde vraagstuk toentertijd op een examen).