Als de aarde rond haar as draait, waarom draait de atmosfeer dan mee?

Op de evenaar draait de aarde aan 40.000/24 = 1666 km/u. Hoe kan het dat de lucht ook meedraait in plaats van stil te blijven staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

ik zie het liever in termen van Traagheid (massa, wrijving, weerstand): omdat
a) de aarde draait en
b) lucht een kleiner sg. heeft zal de lucht altijd worden "'meegenomen" met de draaiing van de aarde. Hoe verder van het aardoppervlak, richting de ruimte wordt de lucht steeds dunner en zal dus meer "stilstaan"
Vergelijk het met een vloeistofkoppeling als dat je iets zegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alles wat op de aarde staat draait met de aarde mee. Denk maar een aan een vliegtuig, dat met 900 km/uur vliegt: als je daarin een vogeltje loslaat dan vliegt het vogeltje even gemakkelijk als op aarde.

Als je een auto met een opendak hebt en je schiet met een pistool recht omhoog, dan vang je iets verderop de kogel weer op. Afwijkingen door wind etc voor behouden.

De atmosfeer veroorzaak geen drag (nederlands woord?), dat is bewezen door het Michelson-Morley Experiment in 1887

Toegevoegd na 56 seconden:
Als dit niet in Jip en Janneke taal is geschreven, dan weet ik het niet meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, het waarom. Omdat de aantrekkingskracht van de aarde alles aan de aarde bindt. Als je een steen neemt aan een touw gebonden en je draait die steen aan dat touw boven je hoofd rond, dan blijft die steen ook niet achter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreffende het vliegtuig zou ik menen dat het de lucht dat erin zit al in een zelfde versnelling heeft gebracht, net als het vogeltje en de passagiers. Maar een draaiende aarde leek me niet zo te werken. Misschien is het omdat de aarde ook een aantrekkingskracht uitoefent op de lucht? (en op de zeeën...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als een piloot een bom laat vallen, dan heeft die bom een horizontale snelheid die gelijk is aan de snelheid van het vliegtuig. De piloten missen heus niet omdat ze stom zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Lilac. De lucht draait gewoon mee zoals in een ander antwoord al beschreven staat. Omdat de aarde rond draait, draait de lucht mee rond met de aarde. Gewoon door de wrijving tussen aarde en lucht. Je idee van het vliegtuig heb je dan ook helemaal goed, die lucht is inderdaad al in de zelfde versnelling gebracht als het vliegtuig, als ook het vogeltje. De aarde heeft aantrekkingskracht op de zeeën, omdat water massa heeft (gewicht), en dus aangetrokken wordt. Op de lucht heeft de aarde, afgezien van de wrijving door het snelheidsverschil, dus geen aantrekkingskracht. Bekijk het als een grote vrachtwagen die langs je heen rijdt. De vrachtwagen neemt de lucht mee door de wrijving, en daardoor voel je zelf de windvlaag achter die vrachtwagen aan.
de lucht draait niet mee..... maar doet zijn best zo min mogelijk af te wijken.
ophet geheel draait de lucht mee met de aarde omdat de langsrazende aarde de lucht gewoon meesleurt.
lokaal kunnen er afwijkingen zijn, denk aan de passatwinden en de kromme banen waarin de wolken bewegen (die de lucht "zweven") ook een lokale afwijking kun je zien als je recht omhoog kijkt, de windrichting kan op verschillende hoogtes verschillen tot zelfs haaks op elkaar staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder luchtstromingen richting pool of tropen zou er een evenwichtsituatie zijn waarbij de luchtmassa integraal met de aarde meebeweegt. Stel dat de uitgangsituatie is een stilstaande atmosfeer en een draaiende Aarde, dan zal er een enorme wind over het oppervlak razen, door interactie met de onderliggende lagen wordt dan de draaiing van de Aarde van onder tot boven overgenomen (door schuifspanning) als de lucht overal net zo snel ronddraait als de aarde is de schuifspanning overal 0.

Met luchtstromingen door instraling van de zon moet dit evenwicht ook gerealiseerd worden. Het draaiimpulsmoment van aarde en atmosfeer kan niet veranderen, tenzij je het systeem Aarde Maan en Aarde Zon er ook in betrekt. Als we dat voor het gemak niet doen, dan moet de Aarde als totaal haar impulsmoment behouden. Dat geeft aanleiding tot allerlei afwijkingen in windrichting, doordat verticale en noord zuid luchtbewegingen anders het impulsmoment van het totale systeem zouden veranderen.