Waarom zijn aardolieproducten niet afbreekbaar?

Volgens de wetenschap is aardolie ontstaan uit organisch materiaal, door de eeuwen heen bedekt met aarden en door druk en warmte ontstond aardolie. Hoe is het dan mogelijk dat de producten zoals bijvoorbeeld plastic synthetisch van aard zijn en niet afbreekbaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De aardolieproducten en andere fossiele brandstoffen zijn niet verder afbreekbaar, omdat ze al zo ver mogelijk zijn gefossileerd. De organische verbindingen zoals we die in de natuur kennen bevatten vooral koolstof, waterstof en zuurstof. Bij het vergaan en de rottingsprocessen (onder invloed van micro-organismen) worden die afgebroken tot eenvoudiger stoffen maar wel met dezelfde elementen.
Het fossileringsproces werkt heel anders. Onder hoge druk en hoge temperatuur diep in de bodem blijven uiteindelijk vooral koolstof (steenkool) en koolwaterstoffen (aardolie) over. Micro-organismen spelen daar geen rol bij (zeer hoge temperaturen maken dat niet mogelijk). De synthetische polymeren zoals plastics kan je deels vergelijken met de fossiele stoffen, maar niet allemaal. Sommige kunststoffen worden afgebroken door microben, sommige door UV-licht, maar de meesten kunnen niet worden aangepakt door organismen en zijn dus evenals de eerder genoemde fossiele stoffen niet verder afbreekbaar.