Kan een schaduw kleiner zijn dat het object zelf?

Tijdens een zonsverduistering is er over een breedte van zo'n 200 km geen zon doordat de maan precies tussen de zon en aarde in staat. Maar de maan zelf is veel groter dan 200 km doorsnee. Kan de schaduw dan ook kleiner zijn dan een object zo ja hoe, zo nee waardoor is de band tijdens zonsverduistering dan zo klein?

erotisi
4 jaar geleden
2.9K
Thecis
4 jaar geleden
Ja natuurlijk! Als de lichtbron groter is dan het object.
Deze vragen komen vaak voort vanuit mensen die naar flat earth video's hebben zitten kijken. Daar is het een veel gebruikt argument dat de maan veel kleiner zou moeten zijn en veel dichterbij zou moeten staan.
Is dat ook de oorsprong van deze vraag?

Antwoorden (1)

Als de lichtbron groter is dan een punt, krijg je (als het object enige afstand heeft tot de plaats waar de schaduw zichtbaar is) een duidelijk gebied van volle schaduw en halfschaduw. Want er is licht dat van een gedeelte van de lichtbron langs de rand van het object schijnt en de schaduw dus een beetje verlicht.
Als nu de lichtbron groter is dan het object, is de volle schaduw kleiner dan het object en de halfschaduw vele malen groter dan het object.
Bij een zonsverduistering spreken we over een volledige zonsverduistering (dan zit je in volle schaduw) of over gedeeltelijke zonsverduistering (als je in het gebied van de halfschaduw zit).
In die halfschaduw zie je dan ook een stukje van de zon dat langs de maan schijnt.
Toegevoegd op 15 september 2019 10:50: tekst
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
In het Engels maar wel duidelijk denk ik.
https://www.timeanddate.com/eclipse/shadows.html
erotisi
4 jaar geleden
stel de aarde staat precies in het brandpunt van de maan, is er dan wel een zichtbare zonsverduistering?
crispy
4 jaar geleden
Het brandpunt van de maan? De maan heeft geen brandpunt want die laat geen licht door. Maar als je bedoelt dat de afstand maan-aarde dusdanig groot is dat de kernschaduw teruggebracht wordt tot een punt, dan is dat je antwoord. De verhouding tussen de afstand van maan-aarde en zon-aarde en de verhouding afmeting zon-maan zijn hierbij de cruciale factoren.