Kun je onder spanning komen te staan zonder stroom?

Stel je hangt aan een hoogspanningskabel. Je staat dan vermoedelijk onder spanning (volt) maar komt die spanning in je lichaam door stroom (al is het misschien van hele korte duur) of ontstaat die spanning dan ineens?
Natuurlijk is er wel stroom in de hoogspanningskabel, maar de vraag is of er ook stroom in het lichaam is.

erotisi
4 jaar geleden
5.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Een stroom kan alleen lopen als het van A naar B loopt.
Hangend aan een hoogspanningskabel loopt er geen stroom door je lichaam.
Je komt wel onder spanning te staan.
erotisi
4 jaar geleden
Maar loopt de stroom dan niet van je handen naar bijvoorbeeld je voeten?
TurfGraver
4 jaar geleden
Spanning is een potentieel verschil.
Stroom is het verplaatsen van dit verschil.
Dit verschil tussen kabel en lichaam (capaciteit) is afhankelijk van persoon en kan zeker gevoeld worden, mogelijk zelfs schade aanrichten of dodelijk zijn.
Ook de hoogspanningskabel met twee handen vast pakken bijvoorbeeld kan dodelijk zijn.
De stroom door de kabel zal in dat geval ook gedeeltelijk door je lichaam gaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Interessante vraag: De wet van Ohm zegt: I = U/R. Zolang R (weerstand) 0 is Kan je het niet berekenen omdat je niet door 0 kan / mag delen. Wanneer R enige waarde heeft, dan zal er ook een stroom ( I ) gaan lopen.

Antwoorden (4)

Als je met twee handen aan de hoogspanningskabel zou hangen zal de stroom zich verdelen over de kabel én je armen. Je lijf bestaat voor een groot deel uit water met zouten en is dus behoorlijk geleidend.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
gaat er ook stroom naar de benen of wordt de spanning in de benen alleen hoger?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi
In principe loopt de stroom door je armen en bovenlijf, maar theoretisch gezien zal je hele lijf wel gespannen spieren hebben en/of verkrampen (hart!)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Als je met twee handen aan de hoogspanningskabel zou hangen zal de stroom zich verdelen over de kabel én je armen"
Dat lijkt mij niet, hoewel je volgens jou uit water met zouten bestaat weegt die weerstand niet op tegen de hoogspanningskabel gemaakt van aluminium, en nog steeds volgens de ohmse wet volgt stroom/spanning de weg van de minste weerstand, de stroom/spanning verdeelt zich dus NIET tussen armen en kabel.
TurfGraver
4 jaar geleden
@Bhagavad, stroom kiest niet alleen de we van de minste weerstand, de meeste stroom zal door de minste weerstand lopen maar er gaat ook zeker (een dodelijk) deel door je lichaam.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Weerstand R = l x p / A = weerstand = lengte x soortelijkeweerstand / doorsnede. De soortelijke weerstand van koper is 0.0175 x 10^-6 Ohm/meter
De lengte van de draad tussen je handen is ongeveer 1m.
Neem een dikte van je hoogspanningskabel van 2500m^2 R = 1 x 0.0175 / 2500 = 0,000007 ohm. Voor elke ampère die door de draad gaat lopen krijg je dan U = I x R = 1 x 0,000007 V
Stel dat er 1000A door die draad gaat lopen, dan krijg je tussen je handen een spanning van 1000 x 0,000007 V = 0,007 V Dat is een totaal ongevaarlijke spanning. Daar lacht je hart om.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Typfout.... de dikte van de kabel moet 2500 mm^2 zijn. Millimeters dus. Hoogspanningskabels zijn dik, maar geen vierkante meters dik :-p
TurfGraver
4 jaar geleden
Wellicht leuk om te lezen (wel Engels).
https://www.quora.com/Would-I-die-if-I-touch-a-high-voltage-transmission-line-with-one-hand-if-I-have-no-contact-with-the-ground-If-yes-then-how-come-birds-dont-die-when-they-sit-on-high-voltage-lines-And-what-if-I-touch-with-both-my-hands
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"maar er gaat ook zeker (een dodelijk) deel door je lichaam."
Welnee, vogeltjes zouden dan toch ook bij bosjes moeten neervallen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Bhagavad
Als je de wet van Ohm kent heb jij dus ongelijk. Je praat niet over zo maar 220 volt-leidingen maar het gaat om hoogspanning, dus 60.000 of 120.000 volt. Dit zijn dus ook leidingen die vonken en knetteren als het erg mistig is.
Verder blijft het speculeren, want ook de oorspronkelijke vraag is eigenlijk onzinnig.
TurfGraver
4 jaar geleden
Vogeltjes zitten wat anders in elkaar dan een mens.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Je praat niet over zo maar 220 volt-leidingen maar het gaat om hoogspanning, dus 60.000 of 120.000 volt. Dit zijn dus ook leidingen die vonken en knetteren als het erg mistig is."
Sterker nog, de spanning in NL gaat zelfs tot 380kV. Het ioniseert een beetje bij mistig weer, maar dan nog... je moet niet voltage met ampèrage verwarren, 10kV met 0,1µA is niet gevaarlijk, maar 1,5V met 100A wel. Nogmaals, vogeltjes kunnen prima op die hoogspanningsleidingen zitten als zij maar niet met een nageltje de grond raken, dus waarom zouden mensen er dan niet aan kunnen hangen? Er is een verwaarloosbaar potentiaal verschil tussen je armen en de aluminium leiding....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@turf "maar er gaat ook zeker (een dodelijk) deel door je lichaam."
Talloze (vooral nare) filmpjes op internet bewijzen het tegendeel, zolang je niet de andere kant van de isolator raakt, gebeurt er helemaal niks met je, je kunt tot in lengte van dagen blijven hangen...Het wordt pas een ander verhaal als je de aluminium leiding tussen je armen zou verbreken...
erotisi
4 jaar geleden
Dus als je de hoogspanningskabel tussen je handen zou doorknippen heb je wel een probleem...?
Thecis
4 jaar geleden
@erotisi,
Als je die kabel doorknipt, ben je zelf de geleidende factor. Vergelijkbaar met geraakt worden door de bliksem. De stroom loopt dan daadwerkelijk dóór je heen (alle stroom!). Dus ja, als je die kabel door knipt tussen je handen, heb je een stevig probleem. Het probleem duurt wel heel kort...
Spanning is, simpel gezegd, een maat van hoe graag de elektronen van het ene punt naar het andere punt willen.
Weerstand is een maat voor hoe makkelijk ze dat kunnen.
En stoom is een maat voor het aantal elektronen dat de doorsnede van een geleider passeert.

Ga jij aan een hoogspanningskabel hangen (zonder verder wat aan te raken) dan willen de elektronen héél graag naar de grond. Dus de spanning van je lichaam t.o.v. de grond is net zo hoog als de spanning van de hoogspanningskabel.
Ze kúnnen echter niet naar de grond. (=hoge weerstand) er zal dus geen stroom gaan lopen.

Maar... op het moment dat jij nog op de grond staat heb jij de lading van dat potentiaal. Op het moment dat jij vervolgens naar de draad springt neem jij dat potentiaal mee. Op het moment dat jij de draad raakt, is er dus héél even een potentiaalverschil er zullen dus een paar elektronen van of naar de draad vloeien. Genoeg om het verschil op te lossen. Dit is vergelijkbaar met een statisch elektrische schok.
De schok is echter zo klein dat 'ie niet of nauwelijks merkbaar is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
stromen er dan niet meer elektronen naar je tenen vanuit je handen kort na het hangen?
LeonardN
4 jaar geleden
Zouden we een analogie kunnen gebruiken? Neem een rivier, die stroomt. Graaf een flink gat naast die rivier. Breek het stuk weg tussen rivier en gat. Het gat vult zich, maar het water in het gat staat daarna stil. Stel dat er NOG een rivier aan de andere kant van het gat is. Je graaft nu ook een verbinding tussen dat gat en die rivier. Nu gaat het water in het gat ook stromen. Of is deze analogie niet representatief?
erotisi
4 jaar geleden
leuke duidelijke analogie denk ik. Maar mijn vraag spitst zich dus af voor het gedeelte dat het gat zich vult. Voordat het gat vol zit gaat er wel een stroom door dat gat.....toch?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Hoogspanningskabels zijn wisselspanning dat maakt het wat complex.... laten we even aannemen dat het om gelijkspanning gaat waarbij er een paar duizend + volt staat t.o.v. de grond. Feitelijk volg je nu de wetten van de statische elektriciteit. Wanneer jij aan de kabel hang ben jij positief geladen t.o.v. de grond. Gaten worden dan naar je tenen getrokken door het overschot aan elektronen in de grond. Elektronen worden juist afgestoten en zullen naar je handen gedreven worden. In theorie althans. Wisselt de spanning in de draad, dan draait het hele zaakje weer om en stromen de elektronen naar je voeten en de gaten naar je handen. De stroom die daarbij ontstaat is afhankelijk van de spanning in de draad t.o.v. de grond en hoe nabij die grond is. In termen van statische elektriciteit is het potentiaal verschil maar klein (statische elektriciteit gaat vaak om vele duizenden volts) en is de grond vaak relatief ver weg. De ontstane stroom zal dus (verwaarloosbaar) klein zijn.
TurfGraver
4 jaar geleden
Vergis je niet, bij hoogspanning kan dit "gat" vullen dodelijk zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@TurfGraver
Nee hoor ! Kijk maar naar alle vogeltjes die rustig op zo'n hoogspanningskabel gaan zitten.
Pas als het elektrische circuit gesloten wordt, dan wordt het gevaarlijk.
TurfGraver
4 jaar geleden
Leuk filmpje hoe men (met speciaal pak) aan hoogspanningskabels werken welke nog onder spanning staan. (1:50)
https://youtu.be/YVLYUGMa8fU
En dit wil je niet doen zonder pak.
https://youtu.be/S_bjyFbEJaA
Thecis
4 jaar geleden
@turfgraver
Die mannen staan op een hoogwerker en maken dus contact met de aarde. Dus dat wil je inderdaad niet zonder pak doen. Gewoon er aan hangen is geen probleem, getuige de parachutisten, delta vliegers en/of helikopterpiloten (ik denk aan een Apache) die ook nog wel eens eindigen in hoogspanningskabels. Het daar hangen is het probleem niet, ze er af halen zonder ze te roosteren, dat is de uitdaging.
Stroom (amperage) is dodelijk. Spanning, potentiaalverschil (voltage) niet.

Als je de hoogspanningskabels vasthoudt is de stroom die door je loopt omgekeerd evenredig met de verhouding van de weerstand tussen die vd draad en degene die die vasthoudt. Je hebt een stukje parallelle schakeling. Het amperage dat door je lichaam heen gaat is zeer klein (vogeltjes zitten er ook op in grote getale op).

Er loopt dus geen (of nagenoeg geen) stroom door je heen als je zo'n kabel vast houdt, MITS je geen contact maakt met de grond. Dus niet dodelijk.

De spanning die je opbouwt in je lichaam (ophoping van elektronen) zal vervliegen (Zoals bij vogels). Alleen duurt dat wrs langer dan de val naar beneden waardoor je alsnog een schok kan krijgen wanneer je de grond raakt (want dan gaat er een stroom lopen).
Dus ja, je kan onder spanning staan zonder dat er een stroom loopt. Om onder spanning te komen staan, moet er een kleine stroom lopen.
Toegevoegd op 03 augustus 2019 16:17: tekst
Thecis
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Zo heb ik het ook geleerd: zolang je maar geen contact maakt met de aarde: direct of indirect.
Ook al maak geen contact met de grond, er zal kortstondig een flinke stroom door je vloeien en die overleef je niet. Je lichaam werkt als een condensator die opgeladen wordt. Zie de link naar het YouTube-filmpje. Op 380 kV-lijnen zitten nooit vogels!