Wat is het octaangetal van Wasbenzine, Terpentine en Spoelthinner?

Van "gewone" benzine zijn deze getallen overal te vinden, van bovengenoemde vloeistoffen kan ik ze niet vinden.
Toch weet ik zeker dat getest zijn op klopvastheid, kan de test alleen nergens weer terug vinden

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Wasbenzine, Terpentine en Spoelthinner hebben geen octaangetal.
Van benzine is het een getal dat de klopvastheid aangeeft. Dat heeft alleen te maken bij het gebruik in een verbrandingsmotor.
Reddie
5 jaar geleden
Alleen van motorbrandstof wordt in het lab een octaangetal bepaald. Dat maakt deel uit van de specificaties. Een te laag octaangetal kan je motor beschadigen, en bij een te hoog octaangetal wordt er kwaliteit weggegeven, die de marge voor de raffinaderij en/of de handel verkleint. Ze mengen dus de verschillende benzines (binnen de range van C3 tot C10 of 11) tot ze precies op spec zitten. Uiteraard ook binnen de spec voor dampspanning. Voor brandstoffen die geen motorbrandstof zijn gelden andere specificaties, waarbij het octaangetal dus niet van belang is.