Hard water is water waar veel kalk inzit. Het wordt niet speciaal ergens voor gemaakt, maar het is natuurlijk, omdat het zit in water dat in kalkrijke gebieden wordt gewonnen.
Je hebt er eigenlijk niets aan dan ellende. Je krijgt kalkafzetting in de leidingen, dus je moet heel vaak wasmachine en koffieapparaat ontkalken (wat weer leuk is voor de producent van antikal)
anneliez
13 jaar geleden
hard water wil niets anders zeggen dan dat er veel kalk in zit .
dat kan je meten met een ph meter.
het is overal in nederland meer of minder hard wat je kan merken aan de douchekop of kraan als die gauw witte plekken of kringen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit veel kalk in. Als je thuis dus hard water hebt zal alles wat je kookt en met water bereid meer kalk bevatten.
Dit is goed voor je botten en tanden. Je nagels zullen ook wat sneller groeien waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met hard water drinkwater bedoelt, leidingwater dus, dan komt dit door de oorsprong van dit water, als het duinwater is, dan is het regenwater door het duinzand met veel schelpjes, gesijpelt, waardoor een beetje van de kalk van de schelpjes oplost en in het opgepompte water komt.
Hierdoor komt het water aan een hoge hardheid, komt het leidingwater uit de rivieren, dan zit dit al in het rivierwater, het wordt er dus niet kunstmatig aan toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, maar de vraag lijkt zo gesteld, dat men hard water gemaakt zou hebben voor een bepaald doel, de calcium in hard water is natuurlijk goed voor mens en dier, ons lichaam heeft het nodig, verder hebben we er alleen maar last van, overal kalkaanslag, meer waspoeder nodig, dus extra belasting van het milieu.
Of bedoel je zwaar water?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werd er beweerd, dat zacht water hartkwalen veroorzaakte. Dus toen werd er gesteld, dat hard water hartkwalen voorkwam. Nu heeft men er alleen maar snel verstopte apparatuur door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
men gebruikt het om hun vaatwassers kapot te maken. het zorgt voor de kalkaanslag omdat in hardwater veel kalk zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er weinig aan. Wel veel last van als je de badkamer weer es moet poetsen.

Het is gewoon erg kostbaar om alle kalkvormende deeltjes (met name Calcium en Magnesium) uit water te halen voordat het uit de kraan komt bij consumenten.

Hieronder kun je de waterhardheid controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water in een vijver moet juist behoorlijk hard zijn, het wordt in de regel juist harder gemaakt omdat regenwater te zacht is, en kraanwater ook. Er zij twee hardheden, de globale hardheid GH en de hardheid KH. De GH moet rond de 14 zitten, de KH hoger dan 8.

Voor zover ik weet is hard water alleen maar zinvol voor vijvers.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://tuinvijver.be/pg/waarden.php#hardheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is het kalk. Het kan ook mineralen in andere vorm bevatten.

Mineralen zorgen voor een bepaalde smaak aan het water.
Het is dus een eigenschap.

Leuk weetje: het blijkt dat wij (over het algemeen) bronwater 'lekker' vinden dat het dichtst qua smaak in de buurt komt van kraanwater. Deze smaak blijkt is dus geografisch afhankelijk.
13 jaar geleden
Aan hard water heeft men niets.
Te hard water is niet schadelijk voor de gezondheid. Bij het opwarmen van hard water tot een temperatuur boven de 60°C kan echter kalkafzetting optreden, wat vervelend kan zijn voor de huishoudelijke toestellen.

Hoe wordt de hardheid van water aangeduid?
De meest bekende hardheidsaanduiding is in Duitse hardheid.
0 tot 4 dH is zeer zacht water
4 tot 8 dH is zacht water
8 tot 12 dH is gemiddeld water
12 tot 18 dH is vrij hard water
18 tot 30 dH is hard water
>30 dH is zeer hard water

In Nederland zijn er normen voor drinkwater in de collectieve sector. Het Waterleidingbesluit schrijft voor dat de totale hardheid van drinkwater dient te liggen op max. 5,6 dH. Het drinkwaterbesluit geeft geen argumenten voor deze normering.
Het wordt aangeraden vanaf 5 dH beschermende maatregelen (zout) voor b.v. de vaatwasmachine te nemen.
Water met een lage hardheid bevat weinig metaalionen (weinig Ca- en Mg-ionen) maar kan verder verschillend van samenstelling zijn. Water in zijn meest zuiver vorm (alleen H2O moleculen) neemt gemakkelijk allerlei stoffen op, waaronder CO2 en kalk maar ook giftige stoffen.
Tevens beschermt te zacht water de koperen waterleiding niet goed, daar er geen filmpje kalk achterblijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We doen niet zoveel met kalkwater, het wordt gewoon gewonnen uit een kalkrijk gebied en de kalk wordt er niet uit gehaald. Hierdoor krijgen wij veel problemen met onze apparaten, zoals de wasmachine en de waterleidingen. Want die gaan helemaal dichtzitten.