Wat gebeurt er als je sneller zou kunnen gaan dan het licht?

Ik weet dat het niet mogelijk is, maar stel het zou wel mogelijk zijn; wat zou er dan gebeuren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sommigen zeggen dat je dan door de tijd kunt reizen.

Antwoorden (1)

Stel dat het mogelijk is om één of ander object sneller dan het licht te laten gaan. Uit het relativiteitsbeginsel dat stelt dat de natuurwetten invariant zijn onder eenparige beweging, volgt dan dat dit mogelijk is t.o.v. een willekeurig object.

Stel dan dat twee waarnemers, Bob en Alice het volgende experiment doen. Alice heeft het object dat zij met een snelheid u groter dan de lichtsnelheid kan verzenden. Zij zit in een ruimteschip en beweegt met een snelheid v (kleiner dan de lichtsnelheid) van de Aarde weg. Bob zit op de Aarde en hij zal het object van Alice direct naar haar terugsturen zodra hij het ontvangen heeft.

Zoals hier wordt uitgelegd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tachyonic_antitelephone#Two-way_example

zal Alice het object terugontvangen van Bob voordat zij het heeft verstuurd aan Bob als de snelheid v van haar ruimteschip groter is dan 2 u/(1+u^2/c^2). Merk op dat voor u > c dit kleiner is dan c, dus deze paradox kan altijd gerealiseerd worden ongeacht hoe klein de overschrijding van de lichtsnelheid is.