Waaruit bestaan elektronen?

Protonen en Neutronen bestaan uit quarks. Maar waaruit bestaan elektronen? Elektronen hebben een lading van -1, maar er kunnen toch geen 3 dezelfde quarks in een deeltje zitten? Want dan zouden er 3 down-quarks moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Quarks zijn aanwezig in neutronen en protonen, er bestaan overigens 4 soorten quarks, een elektroon beweegt zich om een neutroon heen en heeft tot nu toe geen verdere inhoud. YouTube heeft mooie lezingen hierover door David Tong
Thecis
4 jaar geleden
@Yen
Ik heb de link niet bekeken. Maar het standaard model geeft aan dat er 6 quarks zijn (https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Model). En een elektron beweegt niet per defintie om een neutron heen. Op aarde bewegen elektronen meestal wel om een atoomkern heen. En die bestaat uit minstens 1 proton.
Er zitten zeker wat hiaten in wat u opschreef.

Antwoorden (1)

Volgens de huidige inzichten zijn elektronen fundamenteel en bestaan niet uit simpeler deeltjes.
tinus1969