is er een stof waarbij de dichtheid groter wordt zodra je het verwarmt?

ik wil proberen om een omgekeerde lavalamp te maken. maar ik kan eigenlijk geen een stof vinden waarbij de dichtheid daalt zodra je het verwarmt. de stof moet trouwens ook niet giftig zijn.
mochten jullie trouwens nog andere ideeën hebben, dan zijn die ook zeker welkom

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Reddie
5 jaar geleden
1. Waarom niet giftig? Wie zou er op het idee komen om een lavalamp leeg te drinken?
2. Bij het verwarmen van welke stof dan ook daalt de dichtheid bij verwarmen. Dat is een simpel natuurkundig verschijnsel.
3. Stel je bedoelt dat de dichtheid stijgt bij verwarmen. Hoe had je dan de constructie gedacht? Waar warm je op? waar koel je af?
4. Bij de huidige lavalamp is het al zo dat de vloeistof waarin de bellen stijgen en dalen relatief zwaarder worden ten opzichte van de bellen. Dat is precies de reden dat de bellen opstijgen.
Kortom, je wilt een raket lanceren door antizwaartekracht te creëren. Dat gaat niet lukken.

Antwoorden (1)

Water onder de 4 graden Celsius wordt in principe dichter door verwarming.
Boven de 4 graden gedraagt water zich normaal en wordt weer "lichter" door verwarming (als in de dichtheid neemt weer af)

Overigens werkt een lavalamp door circulatie. Warmte stijgt op en oude daalt. Daardoor ontstaat een cirkelbeweging. Natuurlijk kun je de principes natuurkundig om proberen te draaien, maar uiterlijk zie je er niet zoveel van. Het blijft het stijgen en dalen van vloeistoffen. Ik hoop dat je de waardering voor je werkstuk krijgt die je verdiend, want men zal het verschil visueel niet kunnen zien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Je stelling: ''Water onder de 4 graden Celsius wordt in principe dichter door verwarming''.
De vraag is naar een stof: ''waarbij de dichtheid daalt zodra je het verwarmt''.
Dat is dus juist het tegengestelde ;-)
Bij ALLE stoffen daalt de dichtheid bij verwarming.
Verder commentaar in mijn reactie op de vraag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Reddie
Huh.... volgens mij lees ik de vraag goed.
De vragensteller heeft het ook over een OMGEKEERDE lavalamp. Of ben ik nou écht abuis?