in wat smelt een ijsklontje sneller water of lucht?

stel je stop een ijs klontje in water van 20 graden en een ijsklontje in lucht van 20 graden. de ijsklontjes zijn even groot en even koud en zowel het water als de lucht zijn afgesloten van zonlicht en even goed geisoleert.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5K
Reddie
5 jaar geleden
In de vraag:
'' water van 20 graden en een ijsklontje in lucht van 20 graden''.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hangt volledig af van de temperatuur van het water en de lucht

Antwoorden (2)

IJs smelt sneller in water. Water is een betere geleider van warmte dan lucht; en voert dus de benodigde energie sneller aan.
tinus1969
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Bovendien bevat water véééél meer (warmte)energie dan lucht.
Als het geïsoleerd is zal een ijsklontje in lucht niet eens smelten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het ligt aan de temperatuur van het water en van de lucht, bij 40 graden Celsius zal het klontje sneller smelten dan in water van 10 graden.
tinus1969
4 jaar geleden
@Yen, interessant dat je hier 3 maandne later nog mee komt :-). Het klopt wat je zegt, maar dat was de vraag niet. Vraagsteller vraagt nadrukkelijk naar een antwoord bij gelijke temperatuur ('stel je stop een ijs klontje in water van 20 graden en een ijsklontje in lucht van 20 graden.')
Water heeft een veel grotere soortelijke warmte dan lucht. Één liter water van 20 graden bevat dus veel meer energie dan een liter lucht.
Je kunt je vraag voor je ijsklontje ook vertalen naar het verschil tussen een Turks stoombad en een sauna. Een stoombad is nooit warmer dan 55 graden terwijl een sauna soms wel op 110 graden wordt gebracht. Naarmate de sauna droger is kun je de warmte beter verdragen. Als de sauna net zo vochtig zou zijn als een stoombad zou je absoluut de hitte niet kunnen verdragen. Je kunt ook je hand boven een gasvlam houden, maar niet in kokend water steken. Heeft allemaal te maken met het verschil in de soortelijke warmte van water en lucht.