dit moet in feite nog onderzocht worden:
Maar juist vanwege die grote onzekerheid wordt het voorzorgsprincipe gehanteerd; better safe than sorry. De Gezondheidsraad doet nu zelfs de aanbeveling om die voorzichtigheid uit te breiden naar ondergrondse hoogspanningskabels en transformatorhuisjes. Ook die veroorzaken magneetvelden, en die gaan door de aarde en door bouwmaterialen heen. ‘Wij geven nu dit advies af. Het is aan de staatssecretaris om daarop te reageren’
Alhoewel het elektrisch veld volledig geblokkeerd wordt door de bodem waarin de hoogspanningskabels zich bevinden wordt het magnetisch veld quasi niet afgezwakt. Omdat de ondergrondse kabels gemiddeld op een diepte van ongeveer 1 m liggen bevinden ze zich veel dichter bij de leefhoogte van de bevolking dan de hoogspanningslijnen van het bovengronds net en kan de blootstelling die veroorzaakt wordt door het ondergronds net in sommige gevallen groter zijn dan die veroorzaakt door het bovengronds net. De stroomsterkte en de afstand tot de kabels zijn immers de belangrijkste veranderlijken die de sterkte van het magnetisch veld waaraan het individu in zijn dagelijks leven blootgesteld wordt bepalen. In de meeste woningen ver van bovengrondse hoogspanningslijnen in Groot-Brittannië bedroeg de blootstelling aan magnetische velden ongeveer 0,01 tot 0,2 mT. In enkele woningen werden waarden boven 0,3 mT gevonden.
fremar