Is het effect van zwaartekracht op de Noord- en Zuidpool sterker dan elders op de planeet?

Aangezien de Aarde ongeveer om de polen-as draait, zouden juist daar de centrifugale krachten het zwakst moeten zijn. Is met de optelsom van beide vectoren dan het effect van zwaartekracht daar sterker?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee, het effect van de zwaartekracht is overal gelijk.
Elders op de planeet is geen plaatsaanduiding.
Aan de evenaar is de ''middelpunt vliedende versnelling''
a = ω²R
met ω = 2π/ (24•60•60) radialen/seconde
en R ≈ 6000 km = 6000.000 m
Dus is a ≈ 0,03 m/s²
Vergeleken met de zwaartekracht versnelling g ≈ 10 m/s² is dat 3‰ van g
Dus aan de evenaar WEEGT iemand van 100 kg 300g minder dan aan een pool.
N.B. als je een wetenschappelijke vraag stelt moet je die ook wetenschappelijk formuleren.
Reddie
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Maar als de aarde afgeplat is aan de polen, is ook de straal R wat kleiner (en de zwaartekrach dus wat groter). Toch?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb begrepen dat de zwaartekracht niet overal sterk is bijvoorbeeld bovenop een berg minder sterk dan in een diep dal ivm afstand tot de grote massa.
Thanks voor je berekening en uiteenzetting.