Hoe ziet kernafval eruit?

Je hoort in het nieuws vaak over hoe schadelijk kernafval is en je ziet altijd dat het in van die tonnen wordt gestopt in zo´n groot gebouw. Maar wie doet dat kernafval dan in die tonnen en hoe ziet dat kernafval er eigenlijk uit, en wat is het precies (chemisch gezien).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Kernafval bestaat uit metalen. Zware metalen. Lood, en nog zwaarder. Thorium, Actinium, etc.
Niemand ''stopt/doet'' dat in die tonnen zoals wij afval in de grijze container gooien.
Het zijn metalen staven die met robots behandeld worden. Overigens net zoals de staven in de reactor geplaatst worden. Die nieuwe staven zijn ook radioactief, net als het afval.
Reddie