kun je statische elektriciteit ontladen door hout aan te raken? of door een boom aan te raken?

Als je statisch geladen bent, kun je dan een boom of laminaat aanraken om te ontladen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Statische elektriciteit is als het ware een elektrisch veld dat zich om een voorwerp of lichaam heeft opgebouwd en niet in het voorwerp of lichaam zelf zit.
Statische elektriciteit bouwt zich juist op tussen isolatoren, niet geleidende stoffen, waardoor het spanningspotentiaal op kan lopen tot vele duizenden volts.
Statisch wil zeggen dat de elektrische spanning niet vloeit maar wel aanwezig is.

Pas als een statisch geladen voorwerp of lichaam contact maakt met een aan de aarde verbonden organisch lichaam zoals een boom of een metalen aan aarde verbonden voorwerp, zal het spanningsveld weg kunnen vloeien en daarmee verdwijnen.
Dit kan gepaard gaan met vonkvorming en knettergeluiden, een soort mini onweer dus.
Als het je eigen lichaam betreft dan kun je zelfs een elektrische schok ervaren die overigens niet gevaarlijk is.

Het op die manier ontladen werkt het best met levend hout dat geworteld is in de aarde.
Het ontladen via dode materialen zoals laminaat binnenshuis zal meestal niet werken omdat het laminaat op zichzelf ook een isolator is en eerder bijdraagt aan een nog hogere opbouw van het elektrische spanningsveld.

Statische elektriciteit ontstaat het makkelijkst als de omgevingsfactoren ideaal zijn zoals een droge omgevingslucht en wrijving met isolerende materialen. Bekend is de wollen trui in de winter bij een droge koude dag. Als je de trui dan uit trekt dan staan je haren rechtop en knettert het flink om je heen. In het donker zou je zelfs blauwe vonken zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Statische elektriciteit is geen elektrisch veld dat zich OM een voorwerp of lichaam heeft opgebouwd. Het zit juist wel in het voorwerp of lichaam zelf. En wel in de vorm van een teveel (negatief geladen), of juist tekort (positief geladen) aan elektronen rondom de atomen die deel uitmaken van dat lichaam of voorwerp. Wel is het zo dat die lading liever naar de atomen aan de oppervlakte kruipt. Overigens ontlaad je je in het geval van een boom niet zozeer over het hout, als wel over de sappen van de boom. Via droog hout en daarmee ook je parket (laminaat is kunststof en isoleert nog beter) kun je een lading niet kwijt raken.