Hoe werkt een barometer in kleutertaal?

We hebben sinds kort een digitaal weerstation waarop ook een barometer weergegeven wordt, maar ik heb hier eigenlijk nooit wat van begrepen, m.a.w. ik kan mij hier geen visuele voorstelling bij maken. Een voormalige buurvrouw van ons liet er toendertijds de besteding van haar dag zelfs nog vanaf hangen alsof het voor haar een weersvoorspelling was.

Ik zie het ook wel steeds veranderen, maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet maken qua 'weersvoorspelling'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.5K

Het beste antwoord

De lucht, die overal om ons heen is, heeft een zeker gewicht en 'drukt' op alle dingen : dat is de atmosferische druk. De barometer meet die luchtdruk, die aan veranderingen onderhevig is. Als de luchtdruk daalt, "zakt" de barometer en zal het weer slechter worden. Als hij stijgt, kunnen we beter weer verwachten.

Een metalen barometer is opgebouwd uit dozen die luchtledig zijn. Deze dozen worden, afhankelijk van de luchtdruk, meer of minder ingedrukt. Een veer zorgt ervoor dat ze niet helemaal in elkaar kunnen gedrukt worden. De drukveranderingen worden versterkt doorgegeven aan een wijzer die over een schaalverdeling glijdt, waaop het aantal mm kwikdruk afgelezen kan worden. Een druk die lager is dan 760mm gaat veelal vergezeld van regen en storm, terwijl een stijgende barometer een aanwijzing is voor mooi weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht echt altijd dat het net andersom was, hoe hoger de luchtdruk, hoe koeler het is (in kleutertaal: wolken zijn verder van de aarde verwijderd, dus niet zo drukkend warm). We hebben het weerstation nu inmiddels ruim een week in de gaten gehouden, maar het klopt helemaal met wat jij zegt. +10

Andere antwoorden (3)

Heel eenvoudig, en zeer in het algemeen: Hoge lucht druk: Heldere lucht, zon.
Lage lucht druk: Regen, wind.

Verschuiving van de een naar de ander is verschuiving richting het andere weerbeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een site voor je gevonden waarop veel onderwerpen zoals de barometer word verteld hoe je het aan kleine kinderen kunt uitleggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Barometers zijn apparaten voor het meten van de luchtdruk. Op zeeniveau bedraagt de gemiddelde atmosferische druk, afhankelijkvan de weerstoestand, 1 atmosfeer, dat wil zeggen op elk vlakje van 1 vierkante centimeter oppervlak drukt een gewicht van 1 kg, wat overeenkomt met een luchtkolom van 8 km hoogte, uitgaande van een constante luchtdichtheid. In feite is de dampkring nog veel dikker omdat de dichtheid van de lucht met toenemende hoogte afneemt. Dit verklaart ook waarom de luchtdruk op een berg lager is. Is de berg bijvoorbeeld 3 km hoog, dan drukt er maar een 5 km hoge luchtkolom (van constante dichtheid) op. De geringe fluctuaties om het van de meer of minder hoge ligging afhankelijke gemiddelde worden' in de meteorologie gebruikt om het weer te voorspellen.

In weerstations wordt meestal met Aneroide Barometers gewerkt.
Deze bestaan uit een luchtledig gepompte metalen doos, waarvan boven- en ondervlak gevormd worden door dunne, golfvormig gebogen platen. Binnen in de doos bevinden zich veren die de vlakken naar buiten willen drukken. Dit wordt tegengegaan door de op de buitenzijde werkende luchtdruk. Bij daling hiervan zetten de veren uit, bij stijgende luchtdruk worden ze samengeperst. De beweging van het bovenvlak wordt door middel van een hefboom overgebracht op een wijzer, die de heersende atmosferische druk op een wijzerplaat aangeeft. De in de weerkunde gebruikelijke drukeenheid is de millibar 1000 millibar komen overeen met 750 mm kwikkolom.