Wat is de gemiddelde amplitude tijdens het lopen?

Uitgaan van de gemiddelde loopsnelheid van 5m/s en een stapgrootte van 60cm.

Ik zou de hoogteverschil willen weten op, laten we zeggen, schouderhoogte.
(Hou er bij je antwoord rekening mee dat de hoogtschil 2x de amplitude is.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De loopsnelheid heeft niets met de amplitude te maken. Je moet wel weten hoelang de benen zijn. Een stap vormt dan een driehoek tussen stand been, grond en been uiterst voor (cq. achter).

Bij de stap is de schuine zijde net zo lang als staand (het been blijft dezelfde lengte), echter 30 cm verder (1/2 stapgrootte). De hele driehoek zal dus iets lager zijn, dan het been is bij stilstaand.

Stel een been is 100 cm en vormt de schuine zijde bij een stap. Dan is volgens de stelling van Phytagoras de rechte, opstaande lengte 95,4 cm. C²=A²+B²; C²=10.000, A²=900. B=\/(C²-A²)'

Het maximale hoogteverschil bedraagt dan 100cm (beenlengte, staand is de grootste hoogte) - 95,4cm (laagste punt bij 60cm stap) = 4,6cm. De amplitude is hierbij 2,3cm.

(In het rekenvoorbeeld is geen rekening gehouden met de normale afrolbeweging van de voet, noch met het buigen van de knieën; de persoon loopt als een houten klaas. :-) ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierin is er inderdaad geen rekening gehouden met het buigen van de knieen en enkels. Maar dit zou ik wel mee willen nemen. Verder is er behalve een lagere punt ook een hogere punt ten opzichte van de hoogte terwijl je stilstaat. Anyone please??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je op een hoger punt dan het stilstaan? Groei/rek je je tijdens het lopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, je tilt je hiel van de grond terwijl je met je tenen afzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal de antwoor die ik verwachte, maar als enige antwoord, moet het wel de beste antwoord zijn