waarom hangen hoogspanningskalbels aan masten?

waarom dus niet ondergronds?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Ze waren goedkoper dan ondergronds en verlies is bovengronds minder.

Het beste antwoord

"Voor 50-, 70-, 110- en 150 kV-verbindingen is ondergrondse aanleg tegenwoordig de norm. Maar het areaal aan bovengrondse verbindingen dat er staat is nog lang niet versleten. Het zou een grote kapitaalvernietiging zijn om een correct functionerend net zomaar af te breken en onder de grond te herbouwen. De tijd en bedragen die men hiervoor zou moeten uittrekken wegen niet op tegen de baten. Bij vervanging worden de verbindingen ondergronds herbouwd, maar de meeste bestaande verbindingen zijn gebouwd tussen de jaren 50 en de jaren 80. Deze gaan nog tientallen jaren mee.

Nieuwe 110 kV- en 150 kV-verbindingen worden tegenwoordig dus bij voorkeur ondergronds gelegd, ondanks hogere kosten en minder flexibel netgedrag dat dit met zich meebrengt. Hier heeft de maatschappelijke wil ten aanzien van leeg landschapsbehoud, het versmallen van magneetveldzones en het voorkomen van ingewikkelde vergunningsprocedures het gewonnen van de kostenbesparing en gemak.

Verkabeling is technisch zeer moeilijk bij de hoogste spanningen
Een ander verhaal is het bij bovengrondse verbindingen van hogere netspanningen dan 150 kV. Denk aan de koppelnetten van 220 kV en 380 kV. Deze verbindingen zijn een hele stap groter, ze transporteren zeer hoge vermogens bij hoge spanningen en ook worden er zeer hoge eisen aan hun betrouwbaarheid en reparatietijden gesteld.

380 kV eist momenteel eigenlijk meer van de kabels eist dan op dit moment technisch betrouwbaar mogelijk is. Volgens de TU Delft is het technisch vooralsnog niet mogelijk om een betrouwbare ondergrondse 380 kV AC-verbinding aan te leggen wanneer deze langer moet zijn dan 20 kilometer. Deze lengte geldt voor koppelnetten (invoedingslijnen van centrales tellen niet mee) en een stuk van ongeveer tien kilometer is reeds in gebruik tussen Delft en Pijnacker. Op dit moment loopt Nederland daarmee zelfs voorop in de wereld: het is de langste 380 kV-wisselstroomkabel ter wereld in een koppelnetverbinding. Hoe het uitpakt weten we pas wanneer hij op volle capaciteit in bedrijf is gesteld."
Kortom: bovengronds is goedkoper in aanleg en praktischer in onderhoud. Ondergronds komt steeds meer voor maar is nog niet praktisch uitvoerbaar bij de hoogste spanningen en grote lengtes.
De bron zegt het aldus: "Ondergronds waar het kan, bovengronds waar het moet."
Toegevoegd op 26 september 2018 19:17: bron, tekst