Kan je autorijden over een niet-newtoniaanse vloeistof?

Toegevoegd na 13 minuten:
http://www.kennislink.nl/publicaties/go-with-the-flow-niet-newtonse-vloeistoffen

Toegevoegd na 14 minuten:
Stel: 2 zwembaden. Eén tot de rand gevuld met water, de ander tot de rand met een niet-newtoniaanse vloeistof.

Aanloopje met de auto. In het bad met water redt je de overkant niet, doe je dat wel in bad 2?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat is een niet -newtoniaanse vloeistof ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.kennislink.nl/publicaties/go-with-the-flow-niet-newtonse-vloeistoffen

Antwoorden (4)

Ja. Een auto kan zelfs rijden over water. Bandenfabrikanten doen er alles aan om dat te voorkomen.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel: 2 zwembaden. Eén tot de rand gevuld met water, de ander tot de rand met een niet-newtoniaanse vloeistof. Aanloopje met de auto. In het bad met water redt je de overkant niet, doe je dat wel in bad 2?
AWM
13 jaar geleden
Ja, maar alleen met een hele hoge snelheid, en misschien wel bredere banden. Echt iets voor Top Gear om even uit te proberen.
Dat is een verrekte interessante vraag. Zonder het zeker te weten, ga ik me maar even wagen aan een antwoord:

Ik vermoed van niet. Non-Newtoniaanse vloeistoffen worden "stevig" op het moment van grote krachten, maar nemen de eigenschappen aan van een gewone vloeistof wanneer de massa die erop staat ophoudt met verschuiven.

Wanneer iemand er op stilstaat zal hij erin wegzakken, maar als hij in beweging blijft (stappen) zal hij rond kunnen blijven lopen.

Omdat het voortbewegingsmechanisme van een auto gebaseerd is op een verschuiving van de massa (draaiende wielen) die nooit het oppervlak evrlaten, vermoed ik dat - nadat je de auto op de vloeistof hebt laten vallen, deze zal beginnen weg te zinken, zelfs wanneer deze weg wil rijden.

Als ik het mis heb, heb ik het mis. Ik kan me niet herinneren hier eerder beelden of resultaten van gezien te hebben. Lijkt me geweldig om te zien - als ik het mis heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je autorijden over een niet-newtoniaanse vloeistof?"
Nee, je zal de overkant niet halen! Mocht je aanloop zo groot zijn en de snelheid zo enorm hoog, dan heeft het niets met rijden op de vloeistof te maken maar krijg je een zweef effect door de snelheid van de massa!
Je zou het om een soort van beeld te krijgen, een beetje kunnen vergelijken met een enorme modderpoel! door de snelheid kom je een eind door de blubber maar op een gegeven moment loopt je auto vast! En op een niet newtoniaanse vloeistof zul je langzaam wegzakken tot aan een "bodem".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan over beide heen rijden, mits je snelheid zo hoog is dat je eerder weg bent dan de vloeistof opzij kan(aquaplanning).

hoe het met niet newtoniaanse vloeistof precies werkt weet ik niet. 2 filmpjes voor mensen die geen idee hebben waar het over gaat(en voor mensen die het natuurlijk gewoon leuk vinden).

filmpje 1: niet newtoniaanse vloeistof. gemaakt met maizena.
fimpje 2: rijden over water(geen trucage, gewoon aquaplanning).