kokend water dat net niet het kookpunt heeft bereikt, brandt eerder je tong dan echt kokend water .. heb ik gehoord! waar of niet ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Als ik je vraag even een beetje mag interpreteren denk ik dat de oorsprong ervan kan liggen bij zogenaamd superverwarmd water.

Normaalgesproken wordt water niet warmer dan 100 graden celsius omdat het gaat koken en zo de extra energie kwijtraakt. Onder bijzondere omstandigheden is het echter mogelijk om zogenaamd superheated water te krijgen, dan is de temperatuur van het water opgelopen zonder dat er luchtbelltjes ontstaan.

Wanneer op die manier opgewarmd water in aanraking komt met iets dat de structuur van het water verandert, zal het ineens extreem gaan koken. Er treedt een soort explosie op die je kunt vergelijken met het openen van een geschud frisdrankblikje, maar dan heet.
Dat is uiteraard een stuk gevaarlijker dan gewoon kokend water.

Bij mythbusters hebben ze hier ooit een paar mooie test naar gedaan, zie de link hieronder.

Als het geen antwoord op je vraag is, is het toch een leuk extra weetje over hoe warm water zich gedraagt :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Waarschijnlijk brand je hier je toch net zo hard aan, maar heb je het wel eens geprobeerd om je toch in kokend water te stoppen?? als je water dat gekookt heeft ergens in doet is het 1graad kouder, dus nog 99graden!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bij nader inzien, denk ik weL dat ik het onbewust heb getest met mijn ochtendkoffie ..
aLs ik mij moet haasten, heb ik soms de neiging om niet te wachten totdat mijn waterkoker automatisch afgaat wanneer het kookt, maar zet ik het zeLf uit .. dan kan mijn tong weL eens 'branden' op een ongewoon rare manier, vind ik .. hoe het juist te formuLeren weet ik niet, maar het verschiL is er weL ? toch ?
Ik denk het eerlijk gezegd niet. De temperatuur bepaald of je je tong verbrandt, dus als het net onder het kookpunt ligt, zal je ook je tong verbranden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan ik me niets bij voorstellen. Normaal kookt het water in Nederland bij zo'n ca 90 graden. In tegenstelling tot 100 graden wat iedereen denkt. Het kookpunt van water is namenlijk afhankelijk van de luchtdruk.(daarom ligt het kookpunt hoog in de bergen lager omdat daar de luchtdruk lager is)
Maar als het water net niet kookt is het dus wat koeler dan water wat wel kookt.
Ik denk dus dat je dit verhaal kan afdoen als een broodje aap verhaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Water in Nederland kookt gewoon bij 100 graden Celcius. Het is wel waar dat water bij een lager temperatuur gaat koken. Maar Nederland ligt ongeveer op zeeniveau en heeft te maken met ongeveer 1013 mbar atmosferische druk. De temperatuur waarbij water gaat koken bij die druk is afgerond 100 graden Celcius.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, kookpunt is wel afhankelijk van de luchtdruk, maar zal in NL niet meer dan enkele tiende graden afwijken van de nominale 100°C.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
idd; hang maar eens een thermometer in het water. Je begint meestal zo rond de 80 a 85 graden wel al effecten te zien die lijken op koken maar dat heeft te maken met de vlam onderin. De temperatuur is niet homogeen en dicht bij de bodem veel hoger. Tegen de tijd dat het water echt kookt (veel mensen herkennen ook niet wanneer water kookt) zit je echt op 100 graden. Het kan wel een paar graden verschillen afhankelijk van je thermometer. Maar dit heb je allemaal al op de middelbare school gezien bij je natuurkunde lessen. Het luchtdruk argument is overigens nog meer onzin daar we in Nederland niet niet in de bergen zitten maar eerder onder zee niveau. Volgens die redenering zou het kook punt van water hier boven de 100 graden moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Maar dit heb je allemaal al op de middelbare school gezien bij je natuurkunde lessen." Yep en juist daarvan kan ik me 100% herinneren dat het kookpunt op ca 92 graden celcius lag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan herinner je het je verkeerd. Goh wat een simpele verklaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of een andere vloeistof met een kookpunt van 92 graden Celsius?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nope gewoon water. Weet het 100% zeker.
Als water kookt, WEET je dat het heet is, en zal je heel voorzichtig drinken. Zeg maar nippen in plaats van drinken.

Als water net niet kookt, DENK je dat het gewoon warm/heet water is. Je zult het drinken alsof het "gewoon hete" koffie is. Je neemt dus minder voorzichtigheid in acht. Dan brand je je lippen en je tong.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Los van het voorzichtig drinken. Als je je met 100 graden verbrand of met 80 graden: verbranden doe je. Maar bij 100 (okay 99 graden dan) verbrand je ERGER je tong. Je brandwond is dus erger... et ergo: er beschadigen ook meer zenuwen waarmee pijn prikkels worden doorgegeven. Dus op het moment van verbranden doet het minder pijn maar daarna des te meer.

Vraag maar eens aan een "beverwijker" over zijn erge brandwonden: op een gegeven moment deed het verbranden gewoon geen pijn meer (zenuwen dood)... Maar de pijn daarna.... hou je dan maar vast
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn mensen die extreem hete thee drinken maar in de buurt van de 100^ komen lijkt me toch wel erg veel van het goede. Ik denk dat je nooit de temperatuur van je thee hebt gemeten.
Zodra je water uit een pan in een kopje giet ben je denk ik al 10- 15^ kwijt.
Zelf vind ik thee van een graad of zestig wel warm genoeg, maar er zijn vast wel mensen die tegen de 80^ halen, maar de meesten zullen dan toch hun tong branden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kookpunt van water ligt op 100 graden celcius. Het zogenoemde verbranden van de tong, of van je lichaam ligt al bij 80 graden celcius. Dit is dan weliswaar maar een kleine en vervelende prikkeling, of een oppervlakkige rode verkleuring van de huid...

Dus simpel gezegd kun je vanaf 80 graden celsius jezelf al verbranden. Het kookpunt, of brandpunt van stoffen ligt nogal ver uit elkaar. Papier vat al vlam bij 50 graden celcius. Er zijn zelfs stoffen die vlam vatten bij 35 graden celcius...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet waar.
Je praat dan over de vloeistof warmte in kJ/kg.
Bij 100 graden is deze hoger dan bij 99 graden.

Als je de stoom tabel snapt, zie link hieronder.
Onder de vloeistof warmte staan de waarde voor water in kJ/kg.
Onder de verdampingswarmte staan de waarde voor stoom in kJ/kg

Verklaart ook gelijk waarom je je aan stoom zo vreselijk kan verbranden.