Een vulcanisatieversneller bevat geen zwavel en zink.
Latex bestaat uit lange koolstofketens.
Die kunnen redelijk makkelijk langs elkaar schuiven.
Dat is handig bij de verwerking. Het is dan kneedbaar.
Maar een autoband moet niet kneedbaar zijn, maar hard en flexibel.
Je moet dus zorgen dat die latexmoleculen niet meer langs elkaar kunnen schuiven.
Dat doe je door dwarsverbindingen tussen die latexmoleculen aan te brengen.
Zwavelatomen blijken daar geschikt voor te zijn.
Dat proces heet vulcaniseren.
Toegevoegd op 01 juni 2018 17:41: tekst
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet wat vulkanisatie is. Sommige vulkanisatieversnellers (ZMBT & ZDEC) bevatten weldegelijk zwavel en zink. Mijn vraag is waarom? Waarom bevat de versneller zwavel als je al zwavel toevoegd om mee te vulkaniseren? En waarom zink?
Reddie
5 jaar geleden
De Zwavelatomen zorgen juist voor de dwarsverbindingen.
Waarom Zink? ik weet het niet. Het geheim van de smid. Empirisch.