is hoog wonen/slapen ongezond/vermoeiend?

Het lijkt mij hoe hoger je bent, dus hoe verder van de aarde, hoe meer de zwaartekracht aan je trekt. Dus kan je vermoeid raken door te wonen en slapen in een flat op bv 10 hoog? Ook is het onnatuurlijk om hoog te zijn, dus zou het ongezond kunnen zijn? google heeft niks opgeleverd helaas!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Ik woon op 17 hoog maar merk geen verschil met toen ik nog op de begane grond woonde en sliep.
11 jaar geleden
Pas boven 4000 meter boven zeeniveau levert de gezondheid soms problemen op, een flatgebouwtje van 10 hoog (ongeveer 30-40 meter boven de grond geeft dus door de hoogte geenszins problemen voor je gezondheid, vooral niet als je dagelijks de trap neemt!!
Zelfs voor mensen met hart en longfunctiestoornissen is een flat qua hoogte geen enkel probleem.
De zwaartekracht verandert op die hoogte onmerkbaar en haast onmeetbaar en de luchtdruk schommelt van nature al veel meer dan 30-40 meter hoogteverschil veroorzaakt.

Er is dus geen enkele reden om je zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling op het hierboven genoemde antwoord:

Op grotere hoogte is er juist sprake van minder zwaartekracht. Het resultaat hiervan is dat de tijd op een grotere hoogte anders loopt dan die op de begane grond. In een flatgebouw zal dit verschil echter zeer miniem zijn en niet waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook is het zo dat er een kracht is die jou weer omhoog drukt als het ware. Dit is de normaalkracht. Je word dus naar beneden getrokken door de zwaartekracht (die overigens kleiner is hoe hoger je komt) maar door de normaalkracht van bijvoorbeeld je bed weer omhooggedrukt. Die twee krachten heffen elkaar altijd op en dus zal het qua krachten niet ongezond zijn om op een hoogte te leven.