Kan New York naar mij toekomen?

Stel, ik vlieg met een helikopter naar de atlantische oceaan, ter hoogte van New York. Is het mogelijk om daar te blijven zweven en wachten tot de draaiing van de aarde New York naar mij toe brengt? Als de aarde 1x draait per dag, zou New York mij moeten bereiken binnen een dag, of niet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
gvrox
5 jaar geleden
Waait er op dit moment een wind van zo'n 1000 km/u ? Niet ? Dan heb je eigenlijk je antwoord al. En waarom zou je naar de atlantische oceaan vliegen ? Als je direct naar het zuiden vliegt ter hoogte van NY kom je in de MIddellandse Zee uit.
paulus811
5 jaar geleden
Het kan niet, ook al omdat er geen helikopter te vinden is die een dag in de lucht kan blijven.

Antwoorden (3)

Nee, zo werkt dat niet; de lucht waarin de helicopter zich bevindt, draait nl. gewoon mee. Als jouw redenatie op zou gaan, zou een helcopter loodrecht kunnen opstijgen van het vliegveld, 30 seconden blijven hangen en vervolgens weer dalen en dan ver naast het vliegveld staan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, maar je zult moeten compenseren voor je initiële snelheid en de weerstand van de atmosfeer.
Immers voor jij opstijgt draai jij ook met de snelheid van de aarde rond. Die snelheid ben je niet zomaar kwijt.
Hetzelfde geld voor de atmosfeer. Die draait ook mee. Dat levert weerstand op. Ook dat moet je compenseren.

Feitelijk komt het er uiteindelijk op neer dat je gewoon naar New York toe vliegt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De aarde draait, jij ook, dus waarom zou je stoppen met draaien als je vanaf de aarde af bent? Alleen als je je draai snelheid naar beneden haalt draai je op een gegeven moment naar New York toe
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-"dus waarom zou je stoppen met draaien als je vanaf de aarde af bent?"
De maan draait niet met de aarde mee. En is van de aarde af.
Overigens is het om jou uit te leggen waarom het zo is dat als je zweeft vrij dicht bij de aarde je met de aarde mee blijft draaien. "Alleen als je je draai snelheid naar beneden haalt draai je op een gegeven moment naar New York toe"
Want?