Wat is het verschil tussen homogene en heterogene mengels?

En daarbij het verschil tussen homogene en heterogene evenwichten.

Toegevoegd na 29 minuten:
Bij scheikunde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Homogene mengsels:
· oplossingen: Een heldere vloeistof waarin stoffen zijn opgelost
o suikerwater: de stof water is opgelost in het oplosmiddel water.
o Thee
o Azijn
o Appelsap
o Wijn
(veelgebruikt) Oplosmiddelen:
o Benzine: daarin lossen diverse stoffen op, vettige stoffen die niet in water oplossen en wel in benzine
o Alcohol
o Aceton

Heterogene mengsels:
· Suspensie: Een troebele vloeistof waarin kleine stukjes van een vaste stof zweven.
Bezinken: Als je een suspensie laat rusten, zakken de vaste deeltjes naar de bodem. Hoe kleine de deeltjes hoe langer het bezinken duurt.
Voorbeelden van suspensies:
o Sinaasappelsap met vruchtvlees
o Cacao in chocolademelk

Als men spreekt van een heterogeen evenwicht, dan zijn de concentraties van de vaste stoffen zelf constanten. Zij hebben dus geen invloed op de ligging van het chemisch evenwicht.

Men mag ze bijgevolg gewoon weglaten uit de concentratiebreuk.
Bronnen:
http://www.scholieren.com/werkstukken/22359