Is rood woestijnzand magnetisch?

Rood woestijnzand dankt zijn rode kleur aan het geoxideerde(verroeste) ijzer dat in grote hoeveelheden in het zand zit.

Is het mogelijk om met een (elektrische)magneet dit ijzer uit het zand te halen?

Bonusvraag: Zou het rendabel kunnen zijn om dit ijzer op grote schaal te onttrekken en om te smelten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Roest is heel licht magnetisch. Zuurstof wat reageerde met ijzer heeft nieuwe elementen gemaakt die grotendeels non-ferro zijn geworden, en heeft dus de magnetische eigenschap (behoorlijk)verloren.

Antwoorden (1)

Als dit ijzer rendabel te winnen zou zijn, dan was de hele Sahara een grote ijzerertsgroeve.

Omdat dit niet het geval is, kun je er van uit gaan dat het ijzergehalte te laag is om economisch te winnen.
Edraket
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is een drogreden (argumentum ad ignorantiam, https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_ignorantiam )