Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je in de ruimte massa meten met een balans?

Op aarde en op de maan kun je de massa van een voorwerp bepalen met een balans en geijkte gewichten. Maar kan dit ook ver buiten deze zwaartekrachtvelden, want dan komt de balans m.i. niet in beweging.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.
Je legt de twee gewichten in de schalen van de balans, en als je 'm dan omhoog (of in een richting) trekt, zul je zien dat het gewicht met de minste massa sneller meekomt. De balans raakt dan 'uit balans'.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus. Je gaat in op de massa, zoals in de vraag.
Abusievelijk ben ik ingegaan op gewicht.
Ja, overal in de ruimte is een zwaartekrachtveld aanwezig.
Anders zou de maan niet om de aarde draaien, de planeten niet om de zon,
De sterren in ons melkwegstelsel niet om elkaar, etc.
(Lees meer...)
Reddie
6 jaar geleden
teusvh
6 jaar geleden
Tuurlijk, maar als je midden tussen twee planeten staat trekt het net zo sterk de ene kant op als de andere, En heb je dus per saldo geen zwaartekracht.
gvrox
6 jaar geleden
Maar is dat zwaartekrachtveld op veel plaatsen in de ruimte (bijvoorbeeld tussen sterrenstelsels in) niet verwaarloosbaar klein ? En mogelijk moet je ook nog de richting weten. teusvh's techniek lijkt altijd te werken, ook als de zwaartekracht 0 is. (ik ben geen natuurkundige, dus ik weet dit niet zeker)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ver in de ruimte zal de zwaartekracht verwaarloosbaar klein zijn, dus zal de balans niet erg uit balans raken. Maar ik wil graag meten, dat is op een schaal aflezen wat de massa is, of met tegengewichtjes werken en de oplossing daarvoor heb ik nog niet gelezen. Het lijkt erop dat je massa helemaal niet kunt wegen als je geen zwaartekracht hebt..

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding