Hoe krijg ik mijn living koeler?

Ik heb mijn dak bijkomend laten isoleren. (plat dak met roofing). Ik heb nu HR dubbel glas. Toch wordt het nog zeer heet hier.
Ik beschik over water uit de grond van 16°. Kan ik daarmee eenvoudig koelen? Op de gevel laten spuiten ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als er toch veel direct zonlicht binnenvalt kun je de ramen met statische inkijkwerende folie beplakken.
De folie wordt door de statische lading tegen de ruit gedrukt en kan er dus gemakkelijk weer af als het niet meer nodig is.
Ik heb het zelf juist gedaan en het houdt veel warmte buiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou het evt op de gevel en dak kunnen spuiten maar dat is wel een beetje zonde van al dat water. Als je geen airco hebt, plantenspuit voldoen met water en door de living al spuitend lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het water komt uit de grond, en loopt er terug naartoe, dus geen verlies.
Water op het dak probeerde ik eerder, dat haalt niets uit. Water op de ruiten?
Overdag ramen en gordijnen dichtdoen helpt al een heel stuk... Pas 's avonds luchten, als de temperatuur lager is dan de temperatuur in huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe ik al. Op dit ogenblik is het 26.4 binnen en 34.2 buiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is nog niet zo héél gek hoor... Onze living is iets boven de 25. Ik denk niet dat je het veel lager krijgt zonder airco
Nee, water op de ruiten haalt niets uit.
Dat verdampt voor je er erg in hebt.

Ook dat "HR dubbel glas" houdt de warmte niet tegen.

Gordijnen dicht laten. Zonnewering ( laten installeren.)
Ik laat echt alles dicht overdag.
Dan is het bij mij binnen een stuk koeler dan buiten.

Pas als het in de avond afkoelt, ( wat op dit moment nauwelijks het geval is)
dan zet ik alles tegen elkaar open om door te waaien.

Maar bij echt extreme temperaturen
is het warm. Punt.
Hoofd en polsen koel houden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warmte ingang; via gevel (maar dan binnengevel warm in avond en koel overdag) via ramen enz.

Voor gevel o.a. Spouw, juiste materialen en voor ramen idd juiste soort (meestal gaat het om warmte binnen houden wat ook dus voor buiten betreft) en zonwering enz.

Warme lucht stijgt op=dak isolatie houdt ontwikkelde/geimporteerde warmte tegen. Een oplossing daarvoor is warmte afvoer = door Juiste lucht ventilatie. Daarbij kun je een warmte terugwin unit gebruiken die in winter koelt en zomers warmte binnen Houdt.

Grondwater van 16 graden! Is best aan de hoge kant! Door warmte opslag zorg je voor een lage en hoge bron. De techniek van toepassen van een warmtepomp is nu in 2012 a 2013 beste oplossing.

Ik ben erg benieuwd waarvoor je nu je grondwater gebruikt. Als die terug de grond in gaat, waarom heb je een warmte pomp niet willen gebruiken!?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je eerste alinea niet.
Ventilatie heeft geen zin, want buiten is het warmer dan binnen. 's Avonds natuurlijk wel.
Het systeem wat jij beschrijft is een airco/warmtepomp. Ik ga geen 3000 Eur uitgeven om tot overmorgen te koelen.
Het grondwater wordt nu gebruikt voor tuin en poetsen. Vroeger spoot ik dat op het dak, maar dat haalt niets uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om je een advies te geven moet ik veel meer zaken weten. ook natuurlijk wat voor budget je in gedachten hebt enz.
daarom heb ik van alles in mijn verhaal opgenomen zodat de keus bij jou blijft.
het is bijna altijd goedkoop=duurkoop. ik zet als trefwoorden aantal punten neer: temp. rond je huid meestal hoger in zomer. ook moet lichaam vocht kwijt raken. in een kamer met lv 85% is zweten dus lastig. dus haal de gecreëerde vocht bij je lichaam weg (raam open zodat lucht in beweging komt/ventilator/airco). hierbij is de een gezonder dan de ander!
kijk zelf je ventilatie systeem na (is het natuurlijk/mechanisch enz.). plat dak=warmere vochtigere lucht stijgt=als je door je kamer loopt krijg je sauna effect! ook vocht dat niet weg gaat en blijft onder je dak=vragen om vochtproblemen in o.a. houten onderdelen (vorming van schimmels/bacteriën). wel de installatie voor water uit grond en weer terug, maar geen warmtepomp is persoonlijk. het verdient zich wel terug! zonwering (zeker doen), stickers=stralingswerende stickers op gevel en ramen wordt vaak toegepast. zon warmt minder bewegende lucht sneller op=ventilator werkt dat tegen=verdeelt de warmte beter in de woning.
even snel een airco halen bij gamma, is nog niet zo gek! even deze paar warme dagen overleven. we hebben het hier toch meestal koud. maar nogmaals het huis moet ook dan met een airco (waarbij alles dicht moet) geventileerd worden.
Met een verrijdbare airco en gordijnen en deuren dicht (warme aircolucht direct naar buiten afvoeren)
werkt heel goed.
Ook alleen al ontvochtigen (ook met de airco te doen is het binnen leefbaarder, we ervaren warmte pas als hinderlijk als de luchtvochtigheid zo hoog is dat zweet niet verdampt.
Dit voorkom je door vocht uit de warme ruimte te onttrekken.
Het lijkt bizar maar de kamer wordt warmer door een airco in onvochtiging-stand en toch wordt het behaaglijker omdat je kunt transpireren en dus je eigen warmte beter kwijt kunt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ventileren geeft alleen verkoeling als de lucht niet te vochtig is, anders is het middel erger dan de kwaal.
Wij passen ontvochtiging to en dat gaat prima, per dag trekken we bakken water uit de lucht, je snapt dan ook dat zulke vochtige lucht geen transpiratie op kan nemen en DAT is ons eigen verkoelingmechanisme.
De ruimte verder bevochtigen geeft geen gunstig resultaat,
mensen denken vaak dat (alleen) de temperatuur de oorzaak is van de warmtesensatie.
Dat is echter onjuist, met droge lucht is zelfs 35 graden geen probleem, bij vochtige lucht wordt 25 graden al als klam/warm ervaren.
Zodra transpiratie bemoeilijkt wordt is er sprake van warmte stuwing, de door het lichaam opgewekte warmte kan niet afgevoerd worden en dat ervaren we als heel lastig, logisch, onze lichaamstemperatuur kan daardoor toe gaan nemen.

Buiten , als het wat waait helpt het wel een natte doek om je heen te slaan, de wind doet vocht verdampoen en die onttrekt de verdampingswarmte aan je lichaam (of flessen met drinken)

Als je een gevel nat spuit, kan de kleddernatte steen een warmtegeleider worden en transporteert dan de warmte van buiten naar binnen.
Dat zal niet uw bedoeling zijn..