Waar blijft het licht als je het uit doet?

licht is zowel een golf als een stroom deeltjes. Waar blijft het als de lamp uitgaat? En in een spiegelzaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
AWM
14 jaar geleden
NEEEEEEEEEEEEE! Zelf vragen verzinnen. Niet uit de 'leuke lijstjes'.

Het beste antwoord

Ik zal een poging doen tot antwoorden.

Het licht wordt op de wand van de kamer omgezet in warmte. Als er geen wand is en geen atmosfeer gaat het licht eeuwig rechtdoor . Als het licht vanaf aarde door de atmosfeer heen komt dan zullen de fotonen het heelal in gaan.

Spiegels zijn niet 100% reflectief. Je kan dat zien in een spiegelzaal. Je spiegelbeeld wordt steeds donkerder. Dus ook hier wordt het licht geleidelijk omgezet in warmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar is goed over nagedacht +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het licht gaat immer gerade aus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk : Het licht kan wel afbuigen rond een zware massa ( sterrenstelsel of zwart gat) . Maar daarna weer immer gerade aus. Het wordt wel steeds moeilijker waar te nemen . Ieder fotoontje van de lichtbron komt verder van elkaar naarmate de afstand toeneemt . @lora :-)

Andere antwoorden (7)

Doe de koelkast maar eens open!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha leuk +1
Waar t blijft? Dan doet t de luiken dicht en gaat slapen : D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een aanvulling op het antwoord van goldenten. Een foton heeft geen rustmassa. Een emmertje fotonen bestaat dus niet. Een foton is een energiepakketje dat zich onderweg (met de lichtsnelheid) gedraagt als een deeltje en golf tegelijk.
Als het iets raakt wordt zijn energie daar opgenomen. Bijvoorbeeld door een electron die dan tijdelijk in een hogere baan schiet, bij het terugvallen ontstaat dan weer een nieuw foton. Een foton met hoge energie (bijvoorbeeld zichtbaar licht) raakt niet alle energie in 1 botsing kwijt. Uiteindelijk heb je daardoor meerdere nieuwe fotonen, ieder met een lagere energie en dus een lagere frekwentie zoals infrarood en dat nemen we waar als warmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvullend: schijn maar eens met een lamp op een (bijv) zwarte broek, na 5 minuten merk je waar de (energie in de) fotonen gebleven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan neemt de duisternis hem mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het licht spiegelt net zolang tot het laatste foton geabsorbeerd is...

Als er geen fotonen meer gemaakt worden wordt het donker...

Mijn vriendin zegt wel eens als we gaan slapen, "Doe nu de donkere lamp maar aan"...

Donkerte in waarheid bestaat niet, het is absentie van licht... Hoe kun je de afwezigheid van iets een naam geven in waarheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het licht wordt afgeknipt als een draad en wat er van over is verplaatst zich met de lichtsnelheid door het heelal, tot dad het op het boek van een Marsmannetje terechtkomt en hij ook even kan lezen.