Is etenslucht alleen een geur?

Etenslucht van bakken en braden bestaat dat alleen uit geur of ook uit vetdeeltjes die zich aan alle meubels gaan hechten.
Met andere woorden kan je interieur vettig worden van baklucht?

Toegevoegd na 16 uur:
En hoe ver buiten de keuken kunnen die vetdeeltjes zweven? En met een open keuken en een open trap stijgt het dan ook naar de eerste verdieping?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Door het bakken ontstaat een fijne waas van vetdeeltjes die door de hitte opstijgen met de warme lucht en elders weer neerslaan. Je interieur kan dus inderdaad vettig worden. In huizen met een slechte afzuigkap, met name die in appartementen die zijn aangesloten op een centraal systeem, zie je na verloop van tijd vaak een gele plakkerige laag bovenop de keukenkastjes ontstaan. Het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe vaak je bakt, op welke temperatuur en hoeveel olie je daarbij gebruikt.