Hoe los je koolzuurga op in water?

Hallo,

Ik zit in de tweede klas van de middelbare school.

Ik moet voor natuurkunde uitleggem: hoe je koolzuurgas oplost in water.
Onze docent is al een week ziek. Dus ik kan het helaas aan niemand vragen.

Bedankt!!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Koolzuurgas lost heel makkelijk op in water.

Het is voldoende als je een vat/reactor bijvoorbeeld voor de helft vult met water en de ruimte boven het water vult met koolzuurgas.
Het gas zal dan vanzelf in het water oplossen.

Er zal meer gas oplossen naarmate de druk van het gas boven het water in het vat hoger is.
Er zal ook meer gas oplossen als je het water in beweging houdt met een roerder.

Er zal nog meer gas oplossen als de het gas onderwater laat uitstromen uit een buis met gaatjes, en het water in beweging houdt met een roerder.

Een nog betere mogelijkheid is een dikke buis te vullen met raschigringen om oppervlakte te creëren.
Dan laat je van boven water in die buis lopen en van onderen voer je koolzuurgas toe.
Het omlaag stromende water wordt dan verzadigd met koolzuur en kun je beneden in een vat opvangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het koolzuurgas voer je natuurlijk je van boven af.
Edraket