Titanium is een metaal met zeer hoge massa- sterkteverhouding. Het is niet edel, maar wel corrosiebestendig. Een dichte en sterke oxidelaag beschermt het onedele metaal. Vanwege die eigenschappen wordt titanium tóch gezien als behorend bij de edelmetalen.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar Aluminium kan ook een oxidelaag vormen, maar is echter wel een onedelmetaal: Er wordt totaal niet gesproken over een edel metaal.
Amadea
6 jaar geleden
Ik schrijf toch ook dat titanium onedel is?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik citeer: "Vanwege de eigenschappen wordt titanium toch gezien als een edelmetaal". Do I need to say more?
Amadea
6 jaar geleden
Zo wordt bijvoorbeeld een saxofoon gerekend tot de houtblazers, ook al is het instrument van metaal.
Thecis
6 jaar geleden
@amadea,
uw laatste argument slaat natuurllijk nergens op. Omdat we ergens anders een naam hebben gegeven, is het ook hier van toepassing... Dat kan echt niet en met iemand van uw ervaring mogen we toch anders verwachten. Wellicht kunt u nog aan bronverwijzing doen. Ik neem toch niet aan dat u alles hierboven zelf heeft uitgezocht in een lab.
Thecis
6 jaar geleden
@amadea,
Overigens, de term houtblazer is niet gebasseerd op het mateiraal waarvan het gemaakt is, maar slaat op de wijze waarop de toon gemaakt wordt: ---------------------
Zo is de moderne dwarsfluit meestal niet van hout gemaakt. Toch wordt de fluit tot de houtblazers gerekend, omdat de indeling stamt uit de tijd waarin fluiten nog wel altijd van hout waren. Ook de saxofoon wordt in deze indeling tot de houtblaasinstrumenten gerekend, ondanks het feit dat het instrument net als de dwarsfluit is gemaakt van metaal. De saxofoon is namelijk ontstaan uit de klarinet en heeft een zeer vergelijkbare wijze van toonvorming. Bij houtblazers komt dientengevolge het geluid uit de gaten die in de buis van het instrument zijn geboord. Bij koperblazers komt het geluid uit de beker aan het eind van de buis. Bij houtblazers wordt de toonhoogte dus gemaakt door gaten te dichten (met vingers en/of kleppen), bij koperblazers door de buis zelf korter of langer te maken (middels bijvoorbeeld een schuif van de trombone of de ventielen op een trompet).
Titatium (officieel titaan) is niet opgenomen in de lijst van edelmetalen (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Edelmetaal). Dit zijn de elementen die wel als edel te boek staan:
Platina
Goud
Zilver
Rodium
Osmium
Palladium
Iridium
Ruthenium
Wolfraam

Tegenwoordig wordt er eigenlijk niet meer gesproken over edel en onedele metalen maar over sterke en zwakke reductoren. Een metaal dat een sterke reductor is, reageert gemakkelijk en kan dus benoemd worden als onedel. Titaan is niet een heel sterke reductor, maar zeker ook geen zwakke waardoor het dus niet tot de edele metalen behoort.

Titaan heeft wel heel mooie eigenschappen. Titaan staat bekend om de goede corrosiebestendige eigenschappen (bijna net zo resistent als platina) omdat het bedekt wordt door een dun hard en inert laagje titaanoxide dat minstens enkele nanometers dik is. Titanium heeft een gunstige sterkte-massaverhouding. Titaan is net zo sterk als staal, maar heeft slechts 60% van de dichtheid. Zoals meer metalen is titaan brandbaar in zuurstof, maar het is het enige metaal dat brandt in een atmosfeer van zuivere stikstof (https://nl.wikipedia.org/wiki/Titanium)
Thecis