Hebben alle zouten een zoute smaak?

Met zouten bedoel ik niet alleen NaCl, maar alle zouten (atoom van een metaal en een atoom van een niet-metaal).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zouten met een pH van ongeveer 7 smaken meestal zout, met een afwijkende pH kunnen ze zuur, bitter of basisch smaken.
Er zijn zelfs zouten die zoet zijn, zo werd loodacetaat (loodsuiker) aan wijn toegevoegd in de Romeinse tijd om de wijn zoeter te maken.

Mede daarom hebben we nu geen Romeins geld maar de Euro, lood tast het zenuwstelsel aan en dat al in vrij kleine hoeveelheden .

Ook berilliumzouten smaken zoet maar zijn erg gevaarlijk (Berylliosis)

Ga dus niet aan zouten likken hoe ze smaken, bij sommige zoute is een likje al fataal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, er zijn zelfs geen zouten met exact dezelfde smaakimpressie als NaCl.
Dus eigenlijk is er geen direct goed alternatief beschikbaar.

Lees ook even de bron. :)