Hoe ontstaat een lagedrukgebied?

(Ik had deze vraag ook over een hogedrukgebied kunnen stellen, maar voor het principe maakt dat niet uit. Ik heb een lagedrukgebied gekozen.)

In een lagedrukgebied is de druk lager dan eromheen. Wat veroorzaakt die drukdaling?

Is het afkoeling? Afkoelende lucht krimpt - althans, als de druk constant blijft. Als afkoelende lucht niet krimpt, neemt de druk af.

Of stroomt de lucht weg, waardoor er minder lucht overblijft, en zich dus een lagedrukgebied vormt? Maar als dat zo is, wat is dan de oorzaak van het wegstromen van de lucht? En waar stroomt de lucht heen? Naar buiten? Maar dan hebben we een hogedrukgebied, dus dat kan niet. Of omhoog? Maar dan zouden we dus op het aardoppervlak een lagedrukgebied hebben, en in de hogere luchtlagen juist een hogedrukgebied.

Cryofiel
6 jaar geleden
4.1K
Poet
6 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=rYNCRtWrGUM
De lucht stroomt inderdaad omhoog. En ja: boven is de druk juiste extra hoog.

Antwoorden (1)

Lagedrukgebieden ontstaan vaak op de scheiding van warme en vochtige lucht in het zuiden en koudere en drogere lucht in het noorden. In de overgangszone ontstaan kleine golfjes in de lucht. Deze hangen samen met sterke luchtstromingen op vijf tot tien kilometer hoogte. Zo'n golfje kan vergezeld gaan met dalingen van de luchtdruk aan het aardoppervlak.