Om dat te realiseren heb je op zijn minst twee spiegels nodig. Een staat in het daglicht en de ander in de nachtzone op aarde. De beste kans heb je dan bij nieuwe maan. Hoe groot de spiegels zijn moeten hangt natuurlijk af hoe scherp je kijken kunt en of je de reflektie op de maan zelf wilt zien of weer teruggekaatst naar de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Sorry, maar nu weet ik nog steeds niet hoe groot ze moeten zijn. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het jouw vraag dan? Jij was zeker al aan het rekenen tot je zakmasjientje de geest gaf? Lol!
AWM
13 jaar geleden
Het helpt wel als je poogt antwoord te geven op een vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kritiek al terecht zou zijn lijkt het me toch wat eerlijker als je zelf met een beter antwoord komt. Bijvoorbeeld: waar moet de persoon staan die het licht terugziet? In het donker of in het daglicht? Ik mag altijd graag wat ruimte openlaten,. Dan blijft er wat te kauwen over.
AWM
13 jaar geleden
Waarom zou ik dat moeten doen? Als ik het antwoord niet weet, dan geef ik *geen* antwoord, ik ga geen verhaaltje houden zonder dat ik het flauwste benul heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dan je probleem? Dat je het antwoord niet weet, dat mijn kadergevende antwoord je niet bevalt, of dat er misschien iets anders aan de hand is? Maar dat kan jij alleen vaststellen. Het zal je ontgaan zijn wat de kern van het antwoord is.
Er zijn minimaal twee spiegels nodig. Immers: in het daglicht op de maan schijnen met daglicht al is de spiegel nog zo groot heeft geen enkele zin. Dat jij dat niet inzag
hoeft toch niet te betekenen dat je negatief gaat lopen doen naar iemand die dat wel ziet?
De reflectie van de aarde op de zon er soms te zien omdat die reflectie weer te zien is op de aarde. Soms kun je de maan zien als een donkere schijf die vol is terwijl de maan nieuw is. Dat komt door de weerkaatsing van de aarde op de maan. Soms licht de maan zelfs geel op, ook dat kan door de weerkaatsing komen van de aarde.

De aarde is net zo´n spiegel als de maan dat is.

Op de vraag hoe groot de spiegel moet zijn, daar kom je er niet mee, die spiegel zou heel klein kunnen zijn, maar wel een klein beetje hol geslepen, dan zou hij goed voldoen. Dus de holling van de spiegel maakt veel en veel meer uit dan de grootte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Sorry, maar nu weet ik nog steeds niet hoe groot ze moeten zijn. -1
Omdat je op de maan staat en de aarde op dat punt waar de spiegel verlicht wordt, zal dus die spiegel het aardlicht moeten overtreffen en overstralen.
Het moet dus een grote spiegel zijn die inderdaad
hol is met een sterkte van ongeveer1/359 000 000 dioptrie. Ik denk dat de spiegel toch een middenlijn nodig heeft an honderden meters, wil de lichtspot opvallen als je op de maan staat te kijken naar de aarde.
De aarde kaatst zelf erg veel licht van de zon het heelal weer in.
Zou de aarde donker zijn, dan zou de spiegel veel kleiner kunnen zijn, maar dan kan hij immers dat licht niet terugkaatsen. met een paar spiegels gaat het ook niet goed lukken, de bolling van de aarde speelt dan parten.
Echter met een laser vanaf de donkere aarde goed gericht op de waarnemer op de maan en een zeer geringe straaldivergentie via een collimator zou je waarschijnlijk met een 1 Watt 532nM laser vanaf de aarde de man op de maan kunnen seinen.
We worden op aarde door de zon belicht met omstreeks 1000W/M2( waarde in Nederland op een hoogzomerdag rond het middaguur, ik heb dit gemakshalve maar even als leidraad genomen.)
Zelfs met dat vermogen zou een stuk aarde van duizenden
vierkante meter beschenen moeten worden om -als de rest van de aarde donker is- op te vallen, gezien vanaf de maan.
Als je dus licht vanaf de aarde op de maan aldaar zichtbaar wilt maken, kun je he beste een laser nemen, met spiegels gaat dat niet goed lukken en met lampen ook niet, alhoewel de grootste steden wellicht in het donker op de maan waar te nemen zijn. Je praat dan echter over enorm veel lichtbronnen over een groot gebied verspreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou een meer kunnen zijn met een diameter van
22.48040 kiilometer ongeveer.