Bevat het kopje van een lucifer nog warmte wanneer deze tijdens het aansteken wegspringt?

Ik vroeg me af of lucifers eigenlijk wel veilig zijn. Ik merk dat wanneer ik het gezellig wil maken thuis en graag wat kaarsjes doe branden ik tijdens het “aansteken” van de lucifer, een deetje van het kopje steeds wegspringt. Bevat dit nog enige warmte? Ik vind het best eng aangezien ik niet weet waar het naartoe is gesprongen en zelfs niet kan gevaarlijk zijn voor brand of dergerlijke. Vandaar de vraag :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
bamibal
6 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook gewoon een aansteker gebruiken, zo'n langwerpige. Veel makkelijker en veiliger dan die ouderwetse lucifers!
Antoni
6 jaar geleden
Misschien moet je betere lucifers gebruiken?

Antwoorden (1)

ja, dit bevat op het moment dat het wegspringt nog wel warmte. Echter is het zo dat op het moment dat het door de lucht vliegt, zeer snel zijn warmte verliest/afgeeft. Hierdoor heeft het, voordat het op een oppervlal terecht komt, zijn meeste warmte verloren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Dus het is niet zo dat wanneer het op kleding terecht komt of in het haar of dergelijke, het enig effect kan hebben? Ik had een discussie met mijn moeder hierover. Mijn moeder is steeds paranoïde over alles en nog wat en ik dacht nu wil ik het weten of ik gelijk heb en haar bewijzen! Ze maakt zich zorgen om de kleinste dingen die er toch maar kunnen gebeuren haha. Best obsessief. Bedankt hé :D
Antoni
6 jaar geleden
Off topic: Lijkt mij iets om met de huisarts te bespreken, zo'n overbezorgdheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@antoni moest even lachen. Heb het haar zelf ook al gezegd. Ik wou gewoon uit nieuwschierigheid weten of wat zij beweerd nu echt wel zo is. Vandaar de vraag :p