Op welke manier zou je een waarde soortelijke warmte kunnen vinden die meer in de buurt komt van de waarde van 4,18 j/kg soortelijke warmte van water?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat bedoel je precies?
De door jou genoemde waarde is per gram, en niet per kilo.

Antwoorden (1)

Dit zou je kunnen doen door middel van een afgesloten systeem waarin jij een bekende hoeveelheid warmte toevoegt, dit kun je doen door een hitte element in een afgesloten systeem met water te stoppen en dit hitte element aan te sluiten op een variabele spanningsbron. Daardoor is de hoeveelheid energie die je toevoegt bekend. De omzetting naar warmte zal erg hoog zijn, toch zou je kunnen opzoeken wat de efficiëntie hiervan is. Als je constant de temperatuur en tijd meet kun je achteraf bepalen hoeveel temperatuur je hebt toegevoegd (tijd en spanning/stroomsterkte) en de veranderde temperatuur.
Dit kun je vervolgens berekenen met de formule C = Q / dT. De Q is de hoeveelheid toegevoegde energie in de vorm van warmte en dT is het verschil in temperatuur.