Brouwerijen die bronwater oppompen leiden dit langs hoogenergetische UV-lampen. Kunnen ze hiervoor ook UV-led-lampen gebruiken?

Hoogenergetische UV-lampen (vaak kwiklampen) geven een zeer sterk UV-licht af en steriliseren daarmee het opgepompte water. Omdat LED-lampen veel minder energie gebruiken zou het een oplossing zijn als deze ook UV kunnen afgeven om ze in te zetten voor de watersterilisatie. De UV-lichtsterkte én de UV-golflengte speelt daarbij een belangrijke rol.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zoals u zelf schrijft hangt alles af van de intensiteit en de golflengte van het gebruikte UV-licht. De vraag wordt hierdoor herleid naar de vraag of LED-lampen dezelfde golflengte / intensiteit produceren van de actuele UV-stralers.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is niet goed gesteld.