lost zout op in azijnzuur aangelengd met water?

ik moet een proef doen voor scheikunde en moet dit van tevoren weten, maar kan het nergens vinden op internet. weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (2)

Waarom probeer je het zelf niet? Heel eenvoudig: scheut huishoudazijn, klein lepeltje zout en je ziet: lost op!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Huishoudazijn bevat slechts 4% azijnzuur en is dus niet direct een uitgangsoplossing voor jouw vraag. Huishoudazijn zal zich normaal als water gedragen.
Zuiver azijnzuur is sterk polair en ook meer geconcentreerde azijnzuuroplossingen zullen sterk polair zijn en dus keukenzout kunnen oplossen. In zuiver azijnzuur zal de oplosbaarheid van keukenzout niet zo groot zijn als in water. Water is n.l. sterker polair dan azijnzuur.
De polariteit van een oplosmiddel is belangrijk voor de op te lossen stoffen.
Polaire oplosmiddelen voor polaire en ionogene stoffen en apolaire oplosmiddelen voor apolaire stoffen (bv wasbenzine voor vetten).