Waarvoor wil je energie opslaan en vooral voor hoe lang....
Want elke vorm van opslag heeft voor en nadelen.
Sommige accu soorten kunnen heel veel energie tegelijk opslaan, lang bewaren en ook weer grote energie hoeveelheid tegelijk leveren....de zogenaamde tractie accu's....maar het rendement (verschil tussen energie nodig om te laden tov de energie die weer vrij komt bij ontladen) is weer slechter dan van andere types accu's.
Andere types accu hebben weer een lagere maximale stroom leverantie, maar wel een hoger rendement.

Ook het al genoemde waterstof (elektrolytisch splitsen van water in waterstof en zuurstof) en daarna weer in stroom omzetten (via brandstof cellen) is een leuke methode als je zeer langdurig energie wilt opslaan en daarna weer gebruiken. Maar deze methode heeft wel rendementsverliezen.

Tegenwoordig is het ook mogelijk om stroom in condensatoren op te slaan. Deze optie is zeer endabel en kan ook (tov van de capaciteit...= maximale energie opslag...) zeer grote stroom sterkten aan. Alleen kent een condensator wel een lekstroompje, loopt dus sneller leeg (als ie nietgebruikt wordt) dan sommige accu's.Zouden wel geschikt kunnen zijn (worden) voor elektrische auto's.
Heb al gezien dat 180 kg van deze condensatoren ruim 50 kwh kunnen opslaan en daarmee rij je ca 400-500 km.
En omdat ze geen chemische reactie nodig hebben kan je ze in minuten laden als het laadstation genoeg vermogen heeft. Er rijdt ergens een experimentele auto met zo'n condensator bank rond vzv ik een paar maanden geleden ergens gelezen heb.
(Zogenaamde super condensatoren of nano condensatoren.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

accu s en batterijen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer inefficiënt...
Omzetten in waterstof. Kan je jaren bewaren en is erg efficiënt. Niet zo heel bruikbaar op kleine schaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omzetten in potentiële energie en dan later weer via kinetische energie omzetten in elektriciteit. Dus water met goedkope nachtstroom omhoogpompen om het overdag weer door de krachtcentrale te laten vallen om er dure dagstroom van te maken.

Raar? Ja. Maar wel de praktijk.