In Labo chemie moeten we citroenzuur titreren met NaOH. Maar waarom moeten we deze citroenzuur oplossing 10x verdunnen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (1)

Je geeft niet aan wat ongeveer de concentratie is van de citroenzuuroplossing die je moet verdunnen. Wellicht heb je een hoeveelheid moeten afwegen en oplossen in een maatkolf.
Normaal gesproken titreer je met een NaOH-oplossing van 0,1 mol/l. De buret heeft normaal gesproken een volume van max 50 ml. Het is niet goed om tijdens de titratie de buret bij te vullen, dus je moet met b.v. maximaal 40 ml 0,1 mol/l NaOH voldoende hebben om de citroenzuur-oplossing te titreren. Zou je met de pipet 25,00 ml citroenzuur-oplossing hebben afgemeten dan moet de concentratie daarvan een beetje in verhouding staan met de hoeveelheid NaOH-oplossing die het neutraliseert.
(Bedenk ook, dat citroenzuur een driewaardig zuur is dat door de bufferende werking van de ontstane natriumcitraat een langzame indicatoromslag geeft)

Toegevoegd na 1 dag:
Op internet wordt aangegeven, dat citroensap tussen 50 en 70 gram citroenzuur per liter bevat (de link had ik je al gestuurd). De formule van citroenzuur is C6H8O7 en de molaire massa dus 192 gr/mol.
Als je uitgaat van een gemiddelde van 60 gram citroenzuur per liter sap dan is dat dus 60 / 192 = 0,3125 mol / l = 0,3125 millimol/ml
Als je 10 ml sap pipetteert in een maatkolf van 100 ml komt in die kolf dus 3,125 mmol citroenzuur
Uit de maatkolf pipetteer je 25 ml (1/4 deel) zodat je erlenmeyer bevat:
1/4 x 3,125 mmol = 0,78125 mmol

1 mmol citroenzuur neutraliseer je met 3 mmol NaOH en je hebt zodoende dus 2,34375 mmol NaOH nodig.

De NaOH-oplossing bevat 0,1 mmol/ml zodat je titreert met ongeveer 23,34 ml van deze oplossing.
Als de citroensap 70 gr/l zou bevatten heb je toch nog meer dan genoeg loog-opl in je buret.
Omdat je buret ca 50 ml bevat zit je dus ruim binnen het bereik van de buret en DAT is de reden, dat je via internet deze voorberekening moet maken.